5BX det senaste inom snabb intensiv träning… eller?

Allt är inte nytt under solen. Inte ens det allra senaste.

Vad skulle du säga om jag sagt att du kunnat komma i väldigt bra form med endast 11 minuters träning varje dag? Så startar nog de flesta infomercials som sänds på tv-shop och liknande sedan tidernas begynnelse, men det är också något som har vuxit i popularitet det senaste decenniet. ACSM, som står för American College och Sports Medicine, rangordnar varje år de största fitnesstrenderna i USA och på topplistan hittar du både övningar med kroppen och högintensiv träning.

Den här typen av träning är dock ingenting nytt egentligen. Redan på 50-talet fanns ett väldigt populärt träningsprogram kallat för 5BX som togs fram av en fysiolog för det kanadensiska flygvapnet. Målet med träningsprogrammet var att piloter och andra inom flygvapnet skulle kunna hålla sig vältränade med en kort tidsinvestering och att de skulle kunna utföra träningen var som helst.

För att uppnå det målet tog man fram ett träningsprogram som endast bestod av fem enklare kroppsövningar och programmet blev även döpt efter detta, 5 Basic Exercises (5BX). Här under kan du se en gammal film från 50-talet framtagen av kanadensiska flygvapnet där träningen introduceras.

 

Till skillnad mot program av den här typen som blir populära idag så var det här programmet faktiskt baserat på en ganska god grund. För att veta vad som behövde tränas gjorde man mätningar och tester på över 600 personer inom flygvapnet för att försöka hitta svagheter och brister. Utifrån detta kom man sedan fram till vad man ansåg behövde tränas mest och sen efter det så testade man en mängd olika övningar där man valde bort de som man ansåg ineffektiva för syftet.

Det går utan tvekan att diskutera hur man vet vad som är en svaghet och behöver tränas upp men oavsett så är det i alla fall någon form av rationell tanke bakom upplägget. Frågan är ju dock om det blivit precis samma brister man fann så som man skulle funnit idag?

5BX blev snabbt populärt och XBX för kvinnor togs fram

Det här programmet ökade fort i popularitet och ska ha sålts i flera miljoner exemplar under 60-talet. Det verkar även som att det var någon som visste hur man tränade pengar på fitnesstrender på den tiden med eftersom det senare även släpptes en version anpassad för kvinnor (som om de egentligen behövde en egen) som fick namnet XBX vilket var en förkortning för ”Ten basic exercises” där ten då var utbytt mot X som är tio med romerska talsystemet. Kvinnorna skulle alltså utföra dubbelt så många övningar som männen fast den totala träningstiden var endast en minut längre, 12 minuter istället för 11.

Orsaken till att man tog fram 5BX var för övrigt för att man ansåg att för många av piloterna var för otränade för att kunna utföra sina jobb på ett bra sätt. I en grov uppskattning satte man antalet otränade till ungefär en tredjedel av alla piloter. Så att folk är dåligt tränade trots att de har fysiskt krävande arbeten kanske inte är något nytt det heller J

Där finns även en hel del guldkorn när det gäller citat i boken om varför människor behöver träna där jag tror att vi idag skulle vara nöjda om vi var på den nivå som de var i Kanada på 50-talet men redan då var de alltså oroade för trenden med inaktivitet och mer och mer tv-tittande.

Research has indicated that Canadians—male and female, young and old—are in need of some form of regular, vigorous, physical activity. As more and more labour-saving devices are put into general use as more and more people watch more and more television, movies and sports events, the amount of physical effort expended by the average person decreases continually

Om du vill läsa igenom boken eller kanske rent av ge dig på träningsprogrammet så finns hela boken att ladda ner gratis via Internet Achive.

 

° ° °

Jacob Gudiol är expert på kost och träning och författare till boken "Skitmat", som du hittar här som pappersbok eller här som e-bok, samt den nya boken "Forma Kroppen 2", som du hittar här.
guddibok.jpg