Betraktelser över några av branschens snackisar

Framgång och nytänk får djungeltrumman att spela högt. Nästan all PR är bra PR men ibland blir det knasigt.

undefined

Offentlighetens ljus når oss alla idag, strålkastarljuset är up for grabs. Alla som en gång har känt och smakat på några minuter av berömmelse vet att det kittlar dödsskönt i kistan. De flesta vill ha mer. Genom att branda och labela sig rätt blir den breda massan din publik. Enklaste sättet att synas är att förknippas med tydliga, visuellt gångbara attribut. Magnifika naturfotografier eller en motsvarande magnifik gluteus maximus brukar göra susen. Bakom dessa figurerar de varumärken som är på allas läppar.

Fitnessvärlden hade aldrig blivit vad den är idag utan sociala medier. Ingen hade haft en aning om vilken midjehöjd på tightsen som gällde eller när nästa event ägde rum. Tyngre hade sannolikt inte kunnat existera i sin nuvarande, ständigt expanderande form.

I takt med att Tyngre, NOCCO och Barebells loggor börjat synas på allt från ditt lokala Ica till SF-biografer riktas fler och fler gliringar mot privatpersoner vars namn är lite extra förknippade med de tre varumärken som just nu ger fitnessvärlden guldkant. Nästan lika garanterat som skitväder på semestern kommer det alltid finnas någon som bemödar sig att leta fel i andras framgång. Flow och uppmärksamhet väcker avundsjuka och att bryta traditioner höjer ett och annat ögonbryn.

Styrketräning, kanske särskilt bodybuilding och till viss del strongman, har fram till för bara ett par år sedan utmärkt sig genom att signalera pondus, hårdhet och en självständighet angränsande till kyla. Seriositet blandat med strikt dedikation har präglat sportens image och med hoodien och hörlurarna på har beslutsamma ensamvargar stått och krigat i Stairmastern med eyes on the prize för att sedan i ensamhet äta sin osaltade torsk ur micron utan att klaga.

Vad händer med den gamla sinnebilden nu då? Nu när Tyngre lanserar ett eget vin, Barebells pumpar ut "fitnessmat" som smakar efterrätt och NOCCO på ett remarkabelt sätt nått en bred och köpstark grupp? Klart att reaktioner väcks. Mest ros, men också ris...

Vem behöver PWO egentligen eller proteinpulver för den delen? Svar: inte så många men det förstnämnda ger en extra touch till träningen och det sistnämnda är gott och praktiskt. Håll i dig nu men det går att konsumera grejer utan att de är direkt relaterade till ens överlevnad bara för att de är schyssta. Vem behöver egentligen solresor, biobesök eller söndagsstek? Ingen, men lite guldkant har ingen dött av.

Vin? Hallå där? Vin innehöll alkohol sist jag kollade. Jobbar inte ni med träning? Vad sänder det här ut för signaler egentligen?

Signal nummer ett är att A & A tycker om vin. Signal två är balans. Hälsa är en helt fantastisk fördel med träning. Jag tackar min lyckliga stjärna varje dag för att min hobby råkar generera så mycket hälsa, men för oss som älskar styrketräning kan det ärligt talat kvitta. Vi kommer träna på så länge vi får prestera, ta ut oss, utvecklas. Träningsglädje är en sak. Optimal hälsa är någonting annat. Ett gott vin behöver inte rättfärdigas genom något tamt argument om hälsofördelar och antioxidanter.

Ett gott vin är ett gott vin. Inga konstigheter. Ur PR-synpunkt är Ett gott vin(™)  förstås ett smart drag som genom sin snackispotential säkert fått en helt ny målgrupp att styra blickarna åt Tyngres håll.

Om vi kikar på det gedigna utbudet av puddingar, bars och milkshakes på marknaden. Ni vet, de som kan drickas utan att hålla för näsan med ena handen till skillnad från forntidens ökända proteindrinkar? Hallelujah för dem! Tråkmånsar och nejsägare hävdar såklart att på deras tid åt de torsk och höll käften, ville de någon gång festa till det tog de en kork Fun Light i den naturella kvargen. Ärligt talat, hade ni inte önskat då, när ni stod och köpte naturell kvarg på Lidl, att någon skulle uppfinna godis och chokladpudding som gick att käka utan att ni behövde bekymra er nämnvärt om blodsockerkaruseller och överskridna macros?

Svar: Jo, det hade ni, försök inte. De som skapade produkterna var liksom med på den gamla (inte så) goda tiden. De såg ett problem, de löste det. Hatten av. Nu när det finns alternativ kan alla som månar om sitt näringsintag underlätta vardagen och göra den ännu lite mer dräglig och tidseffektiv. En planerad kosthållning är krävande nog, varför göra det ännu svårare för sig?

Angående kritiken mot NOCCO som mest går ut på att håna alla som någonsin poserat på instagram med en burk i näven kan jag bara säga: Bra jobbat NOCCO.

Visst det fungerar utmärkt att dricka lightsaft i petflaska och dra i sig två koffeintabletter istället om man nu vill sippa på något sött på träningen (och bli pigg), det gör jag själv ibland. Å andra sidan är det väl himla trevligt att vi träningsmänniskor har fått en egen inofficiell sällskapsdryck. Precis som gamers har sina Jolt-color, yogamänniskor har sina smoothies och så vidare. Konsumtionsmönstret av dessa drycker får var och en ta ställning till själv.

Att ha synpunkter på produkter är tämligen oskyldigt och jag förstår självklart argumenten även om jag inte alltid håller med om allt. Givetvis ska de som når framgång kritiseras, oavsett om det gäller företag, politiska partier eller andra större och mindre makthavare. Vad jag verkligen gillar är när det görs på ett roligt och snyggt sätt, vilket en del konton och profiler verkligen lyckas med. Att plumpt riva av randomiserade, ogrundade anklagelser och allmänt missnöje riktat mot enskilda personer, oftast enkom för att de upptagits i Team Tyngre eller jobbar för något av ovanstående märken däremot… Kom igen!

Att kritisera företag, märken och fenomen och för all del personers verksamheter är inte mer än rätt, tvärtom är det ganska viktigt och bra att kunna. När det gäller människor finns det dock distinktioner att göra.

1, Skilj på sak och person.

2, Skilj på kritik och hat. Försök åtminstone. De människorna som utsätts har sällan eller aldrig gjort avsändaren något ont och skulle de mot förmodan ha gjort det, är det inte på grund av sakerna de blir anklagade för. 

De största aktörerna oavsett område skapar alltid snack och skitsnack. Båda fyller ett syfte, men jag tror att de flesta skulle tjäna på att se och lära innan de sågar och avfärdar.

Lyft tyngre, hata mindre.

undefined