Blir du starkare av att tagga till?

Många gillar att psyka upp sig själva inför tunga lyft, men har det någon effekt? Vi har svaret!

Innan en maximal prestation är det väldigt vanligt att idrottare försöker ”psyka upp” sig själv för att prestera bättre. Det här är något som verkar komma naturligt hos de flesta och personligen gör jag det även när jag är helt själv på gymmet. Samtidigt upplever jag personligen att jag presterar ännu bättre när det är fler än jag där. När andra personer hjälper mig att tagga till och hejar på.

Det finns faktiskt flera studier som har visat att den här typen uppladdning faktiskt förbättrar prestationen (1). Den teknik som visat sig fungera bäst är helt enkelt att försöka göra sig själv ”taggad” eller ”upphetsad” inför lyftet. Helt enkelt kanske skrika lite, andas fort (för mycket/länge kan vara riskabelt, så se upp) eller ge sig själv små slag på kroppen eller ansiktet.

<p><span class="imageCaption">Hade Freddi klarat att sätta världsrekord utan taggningen? Tveksamt.</span></p> <p>I grafen här under kan du se effekten när tyngdlyftare fick psyka upp sig själv innan ett greppstyrketest (<a href="http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF01185789">2</a>). I de två första försöken sa man bara till dem att klämma så hårt de kunde. I det sista försöket fick en grupp psyka upp sig själva som de själv ville medan den andra gruppen fick fortsätta som vid de andra testen. Som du kan se förbättrades prestationen hos tyngdlyftarna som psykade upp sig själv medan prestationen minskade något hos den andra gruppen.</p>

Hade Freddi klarat att sätta världsrekord utan taggningen? Tveksamt.

I grafen här under kan du se effekten när tyngdlyftare fick psyka upp sig själv innan ett greppstyrketest (2). I de två första försöken sa man bara till dem att klämma så hårt de kunde. I det sista försöket fick en grupp psyka upp sig själva som de själv ville medan den andra gruppen fick fortsätta som vid de andra testen. Som du kan se förbättrades prestationen hos tyngdlyftarna som psykade upp sig själv medan prestationen minskade något hos den andra gruppen.

<p>Du behöver av allt att döma inte psyka upp dig särskilt länge utan de studier som finns på området har inte kunnat påvisa någon skillnad i prestation beroende på hur länge personen försöker tända till. En studie fann faktiskt att det räckte gott med 15 sekunder innan styrketestet (<a href="http://psycnet.apa.org/psycinfo/1981-29612-001">3</a>). I den här studien fann man dock att de kvinnliga försökspersonerna inte använde den tillgängliga tiden lika aktivt, för att psyka upp sig själv, som männen så kanske behöver kvinnor träna på att göra det lite mer eller använda några sekunder längre. Kom ihåg att det är medelvärden då, den mest övertända lyftaren på mitt gym är en golfspelande tjej:)<span><br /></span></p> <p>När du väl har psykat upp dig själv kan du inte vänta för länge tills du ska prestera. Om något avbryter dig behöver du oftast ladda upp igen så klart. Men även om din koncentration inte bryts så kan du inte vänta för länge. I en nyligen publicerad studie på sprinters fann man att om de fick vänta mer än två minuter mellan sin uppladdning och själva testet så försvann den positiva effekten (<a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25029002">4</a>). I den här studien använde man sig främst av så kallad visualisering (eng. imagery) för att ladda inför testerna vilket inte är riktigt samma sak som psyka upp sig själv. Visualisering handlar om att se själva prestationen framför sig innan du utför det. Att skapa en positiv bild av prestationen i huvudet innan du utför den. Många som psykar upp sig inför ett lyft använder också visualisering som den del av det hela men inte som enskild bit.</p> <h2>Summering</h2> <p>Läxan från det här är givetvis att det är helt okej att ge ifrån sig ljud och skrika till lite inför tunga lyft. Om du inte får det på ditt gym bör du nog fundera på att byta gym om du vill få ut maximalt av din prestation. </p> <p style="text-align: center;">***</p> <p style="text-align: left;"><span>Jacob Gudiol är expert på kost och träning och författare till den nya boken "Skitmat". Du hittar den </span><a href="http://butik.tyngre.se/skitmat-f%C3%B6rhandsbest%C3%A4llning">här</a><span> som pappersbok eller </span><a href="http://butik.tyngre.se/skitmat-e-bok">här</a><span> som e-bok.</span></p> <p style="text-align: left;"><img src="http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1292/skitmat.jpg" alt="skitmat.jpg" rel="8490" /></p>

Du behöver av allt att döma inte psyka upp dig särskilt länge utan de studier som finns på området har inte kunnat påvisa någon skillnad i prestation beroende på hur länge personen försöker tända till. En studie fann faktiskt att det räckte gott med 15 sekunder innan styrketestet (3). I den här studien fann man dock att de kvinnliga försökspersonerna inte använde den tillgängliga tiden lika aktivt, för att psyka upp sig själv, som männen så kanske behöver kvinnor träna på att göra det lite mer eller använda några sekunder längre. Kom ihåg att det är medelvärden då, den mest övertända lyftaren på mitt gym är en golfspelande tjej:)

När du väl har psykat upp dig själv kan du inte vänta för länge tills du ska prestera. Om något avbryter dig behöver du oftast ladda upp igen så klart. Men även om din koncentration inte bryts så kan du inte vänta för länge. I en nyligen publicerad studie på sprinters fann man att om de fick vänta mer än två minuter mellan sin uppladdning och själva testet så försvann den positiva effekten (4). I den här studien använde man sig främst av så kallad visualisering (eng. imagery) för att ladda inför testerna vilket inte är riktigt samma sak som psyka upp sig själv. Visualisering handlar om att se själva prestationen framför sig innan du utför det. Att skapa en positiv bild av prestationen i huvudet innan du utför den. Många som psykar upp sig inför ett lyft använder också visualisering som den del av det hela men inte som enskild bit.

Summering

Läxan från det här är givetvis att det är helt okej att ge ifrån sig ljud och skrika till lite inför tunga lyft. Om du inte får det på ditt gym bör du nog fundera på att byta gym om du vill få ut maximalt av din prestation. 

***

Jacob Gudiol är expert på kost och träning och författare till den nya boken "Skitmat". Du hittar den här som pappersbok eller här som e-bok.

skitmat.jpg