Därför kan styrketräning vara något för dig!

Letar du efter en träningsform som passar dig? Ännu inte fattat grejen med styrketräning? Då kan den här artikeln vara en bra utgångspunkt.

Det basuneras ofta ut i media om vad man bör träna. HIT, Zumba eller tjugofemminuters promenader. Gärna kombinerat med finurliga kostråd så som fettförbrännande kaffe och en lämplig detoxkur. Undra på att folk blir förvirrade. Allt blir så komplicerat! Det är ju inte konstigt att nybörjare ger upp efter ett par månader av planlöst testande. Från LCHF till Viktväktarna. Från spinning till någon obskyr Hollywoodstjärnas makalösa bantningsyoga. Ingenting händer med vikten som man så gärna vill bli av med, samtidigt som de drycker av mixade alger och Gotländsk småsten som Anna Skipper rekommenderade smakar avskräde. Nybörjaren har ju testat allt som skulle ge resultat, så varför händer inget?

Måhända ligger problemet i att vi lever i en tid av obegränsad tillgång på information. Det kan låta märkligt, borde inte detta göra saken enklare? Tyvärr inte. Tänk dig själv att du har fått lusten att börja träna. Du sätter dig framför Google och skriver "träning" i sökfältet. Nu jäklar ska här kommas i form! På mindre än en sekund har du nåtts av dryga tjugo-sex-miljoner sökresultat. Och ett par miljoner av dessa utger sig för att ge bäst resultat, gärna med före- och efterbilder som är mer retuscherade än en OKEJ-poster på Cindy Crawford. Återigen, är det konstigt att man som nybörjare kliar sig i huvudet över det onåbara fenomenet som är träning?

Denna snåriga djungel av tokiga råd och metoder har gjort en av de bästa metoderna för att komma i form och må bra näst intill osynlig. Givetvis finns flera sätt att få mer muskler och må bättre. Ingen metod passar alla, av det enkla faktum att vi alla är individer. Men!

Varför pratas det aldrig i gammelmedia om det fenomenala med att lyfta vikter? Om att pressa, dra och böja på det sätt som vår kropp från början är skapad för? Varför har det som egentligen är världens mest triviala sak, att röra på våra kroppar, kidnappats av pulsklockor, gummiband och funktionskläder? Detta faktum leder ju till att den stora allmänheten aldrig får känna den eufori som vi älskar så! Slamret av järn, doften av magnesium, känslan av att lyfta något tyngre än man någonsin tidigare gjort! Du vet, den kanske bästa känslan i världen!

Så, undrar du nu, nybörjare. Varför ska jag egentligen styrketräna? Man blir ju, som kvinna, bara stor och bulkig! Dessutom vill jag inte ha muskler, jag vill bara bli av med min gubbmage, säger nybörjarmannen. Tillåt mig presentera dig med lite fakta, som kommer få dig att vilja börja lyfta vikter redan innan du läst färdigt denna artikel.

undefined
Arnold vill att du ska lyfta vikter!

Styrketräning kan vara bra för dig, därför att:

  • En studie från 2014, från UCLA, påvisar att det finns samband mellan hur mycket muskelmassa en äldre individ har och dess risk för att dö i förtid. Att ha mycket muskler verkar således kunna skjuta upp färden till det himmelska grönbetet något. Undra på att Arnold och Sylvester Stallone fortfarande vandrar omkring som om de vore tjugofem år.
  • Stressen i vårt samhälle är ständigt närvarande, vilket leder till att många av oss. bland annat, har svårt att somna. Klarvakna ligger vi och vrider och vänder på oss, medan klockan obarmhärtigt tickar i väg med dyrbara minuter av sömn. Då kan det vara en god idé att börja lyfta lite skrot. En mindre studie påvisade nämligen att de som styrketränade fick ett förbättrat sömnmönster och upplevde bättre sömnkvalitet.
  • Många av de som börjar träna gör det för att gå ned i vikt, vilket ofta leder till ett tröstlöst arbete som pågår i timtal på crosstrainers och spatserande i elljusspår. Inget fel i det, givetvis, men det är ju ofta tidsåtgång och avsaknad av resultat som får folk att uppgivet resignera från träningen, riva upp en påse med dillchips och sträck-titta på säsong tre av "Vänner" på Netflix istället. Åter verkar styrketräning kunna vara lösningen på ditt bekymmer, oavsett om du vill bli stark och/eller tappa i fettprocent. Att regelbundet lyfta skrot höjer nämligen din metabolism och under tiden du tränar förbränner du massor av kalorier. Kort och gott - du får effektivare resultat av att knäböja, än att mala på med promenader. På kortare tid, dessutom.

undefined
Man blir bara stor och bulkig, om man som tjej lyfter vikter. Typ.

  • Du kanske redan tränar något regelbundet? Löpning? Golf? Boule? Toppen! Men, visste du att styrketräning kan hjälpa dig att bli bättre på din sport? Självklart kan mer muskler få dig att orka mer i löpspåret, ge dig en kraftigare sving i golfen och måhända göra dig mer uthållig då du spelar boule med kvarterets pensionärer. Det säger sig självt. Men, har du tänkt på att styrketräning även kan förebygga skador? Forskning påvisar att de som endast tränar grenspecifikt (så som till exempel "bara" löpning), har högre frekvens av skador, jämfört med dem som kompletterar sin träning med att lyfta vikter. 
  • Gillar du inte att springa, hoppa eller cykla på en cykel som står still i ett rum, men ändå är orolig för ditt blodtryck och hjärta? Du har säkert läst om att bland annat löpning stärker hjärtat? Var då lugn, slammer med vikter och stänger kan faktiskt ge dig en likvärdig effekt. Perfekt för oss som hellre springer till saker (exempelvis mat), än bort ifrån dem.

Så. Där var ett axplock av alla de fördelar som kommer komma som ett brev på posten till dig, om du börjar pumpa skrot. Men. Om vi bortser från det. Om vi släpper allt det där som faktiskt är rätt sekundärt och tarvligt. Du vet. Som jakten efter "den perfekta kroppen". Att bli smal. Att få mest muskler i kvarteret. Om vi struntar i allt det där och bara stannar vid det som kanske är viktigast.

Vad för något? Glädjen, såklart! Jag tror att om du bara testar, så kommer du snabbt att bli förälskad i styrketräning. Du kommer fascineras av dess enkelhet. Dra upp stången! Pressa den! Men, på samma gång kommer du förundras över dess komplexitet. Hur hittar jag bäst vinkel för att dra upp stången? Vart ska armbågarna ta vägen när jag pressar?

För, börjar du styrketräna så blir du aldrig fullärd. Och det är liksom tjusningen. Men, under tiden du filar på teknik och lär dig allt mer, så kommer du som biprodukt bli starkare, friskare och generellt mer välmående. Och, är det egentligen inte vad vi alla vill?

Därför kan styrketräning vara något för dig!

Mer styrketräning (just det!) åt folket!  

° ° °