Det svarta guldet

Tyngres Sebastian Avindell fikar efter ännu en kopp.

Bland det första du får höra när du kommer på besök hos någon är väl frågan "Vill du ha lite kaffe?" Inte varm choklad, vatten eller en proteinshake. Kaffe! Ingen annan dryck genomsyrar vår vardag på det sätt som det svarta guldet gör. Vi betalar dyra pengar för att få det från särskilda kaffekedjor, i flashiga muggar. Har vi inte en sådan mugg i näven har vi istället med oss en egen hemifrån, modell stor som ett mindre badkar, som vi girigt sörplar i oss på väg till jobbet eller skolan. Många är vi dessutom som knappt är talbara innan vi druckit åtminstone två-tre koppar. Toppat med en espresso eller två.

Sverige är det näst mest kaffedrickande landet i världen, bara finnarna häller i sig mer. Kaffe genomsyrar hela vår kultur, nästan så till den milda grad att man skulle kunna tro att Gevalia i hemlighet är mäktigare än den mäktigaste James Bond-skurk. Vi har kaffepaus, kaffebröd, kaffekask (hej igen, Finland!) och kafferep. Choklad med kaffesmak, kaffe med mycket mjölk, kaffe med lite mjölk, väldigt starkt kaffe i en väldigt liten kopp. Och så vidare. Tänk dig om kaffet helt plötsligt en dag skulle vara slut? Hur skulle det se ut på din arbetsplats? Skulle vi ens kunna utföra vårt arbete, eller skulle alla apatiskt stirra rakt ut i luften, med en allt mer påtaglig huvudvärk?
kaffebild.jpg

De flesta av er känner förmodligen igen sig i det jag ovan nämnt. Undantaget skulle möjligen vara tedrickarna, men de får i sammanhanget symbolisera familjens svarta får. För alla vi som dricker kaffe vet innerst inne att te bara är ljusbrunt, värdelöst varmt vatten. Så det så! Kaffe får ibland oförtjänt mycket skäll. Det orsakar magsår, urlakar oss på vitaminer och är alltid för svagt. Men vad som då glöms bort är kaffets fördelar, till exempel för oss som tränar. För de är många, och relativt välstuderade av forskare, som med all säkerhet var laddade med både en och två koppar kaffe när de utförde sina försök.

Kaffe, eller koffein för att vara mer exakt, hjälper till att öka fettförbränningen. Studierna som påvisar detta har förvisso några år på nacken, men oavsett. Dock avtar effekten ju mer resistent du är mot koffein, så vi som sörplar PWO-er med koffeinhalter som skulle få en död människa att vakna, kanske inte har så stor nytta av denna effekt. Vad som däremot kan vara av intresse för oss som gillar att lyfta tungt, är att koffein ökar adrenalinnivåerna i blodet. De flesta av oss har nog känt av den här effekten, när vi är inne på dagens sjuttioelfte kopp kaffe. Hjärtat slår fortare, vi blir skakiga och ännu mer frustrerade på att datorn inte gör det vi vill. Frustrationen över att Spotify hänger sig för femte gången denna dag till trots, adrenalin kan vara till stor nytta vid styrketräning. För tack vare adrenalinet stiger fettförbränningen, vilket ger dig mer bränsle att använda under tunga marklyft.

Bodybuilders döms tyvärr ibland på förhand på grund av sitt utseende. Stereotypa åsikter haglar om att de som hänger mycket på gym är trögtänkta, anabolstinna monster som knappt klarat av att gå ut gymnasiet. Detta stämmer givetvis inte, men för att slå de här förståsigpåarna lite extra på fingrarna föreslår jag att du fortsätter dricka kaffe. För chansen är nämligen då att du på ålderns höst slipper få otäckheter som Alzheimers och Parkinsons. Kaffe har nämligen visat sig minska risken för att insjukna i dessa sjukdomar. Skrattar bäst som skrattar sist.

Löpare har kanske en viss skepsis mot kaffe, innan träning. Detta är förståeligt, för de flesta av oss vet vad morgonens första kopp gör med magen. Det är ju aldrig roligt att behöva springa en mil och samtidigt knipa ihop skinkorna. Fördelen blir kanske att det där varvet i spåret aldrig gått så fort. Bortsett ifrån det finns faktiskt andra fördelar. Koffein har nämligen i studier påvisat både förbättra tiden för 1500 meters löpare samt minska muskelsmärta för de som sprang ännu längre. Ödet för dessa försökspersoners underkläder är dock oklart.

Som lite toppning på allt de här fördelarna innehåller kaffe en hel drös med antioxidanter. Lätt förenklat kan man säga att dessa små krabater hjälper kroppen att hålla sig frisk. Tämligen bra, särskilt för dig som tränar tungt i dessa influensatider.

Så, du löpare, gymfilur eller kontorsråtta. Fortsätt att hälla i dig av det svarta guldet. Ta dig till och med en på, eller tretår. För trots att risken finns att du blir akut toanödig, så kommer kaffet hjälpa dig med det mesta i livet. Vare sig du får oväntat besök eller inte. 

***

För dig som druckit för mycket kaffe, och inte riktigt kan somna, finns här de omnämnda studierna i sin helhet:
Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile
Effects of caffeine ingestion on rating of perceived exertion during and after exercise: a meta-analysis
Caffeine intake and dementia: systematic review and meta-analysis.
Coffee and tea consumption and the risk of Parkinson's disease
Intakes of Antioxidants in Coffee, Wine, and Vegetables Are Correlated with Plasma Carotenoids in Humans
International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance

***

Taggar: KRÖNIKA , KOST , KAFFEPAUS