Du sover för lite

De allra flesta av oss skulle må som herrskapsfolk om vi bara fick för oss att sova lite mer.

"Hustlers never sleep". Känner ni igen citatet? Det finns en uppsjö av motiverande memes och filmklipp som ska rikta sig till de som vill bli framgångsrika. En riktig klassiker i sammanhanget är när muskelnestorn himself, Arnold Schwarzenegger, svarar på frågan om hur man ska göra om man inte klarar sig på endast sex timmars sömn per natt: "Sleep faster". Sömn har i vårt moderna samhälle blivit synonymt med lathet och misslyckande. De som sover lite ses som superhjältar och ambitiösa. Det skojas friskt om att "inatt sov jag bara tre timmar, blir minst tio koppar kaffe idag". I all den stress och press som är vår verklighet knuffas sömn allt längre ned på listan över prioriteringar. Du ska ju bara fixa färdigt det där dokumentet, se klart de där två sista avsnitten på Netflix eller kolla Instagramflödet en extra gång. Sova? Det kan du ju göra sen. Förresten klarar du dig på fem-sex timmars sömn. Så det så.

Vi som älskar muskler gör allt för att få så optimala förutsättningar till att växa som möjligt. Vi köper tillskott, tränar som tokar, väger och räknar likt Nasa matematiskt på hur vårt födointag bäst ska se ut samt blir masserade, stretchar och foamrullar som vi vore besatta. Allt för att nå de där resultaten vi så innerligt önskar. Men sömnen då? Den är något som kanske de allra flesta av oss helt bortser ifrån. Sömn ses oftast som något nödvändigt ont, något som tar tid från allt det där andra. Dessutom finns det ju koffein i alla dess former! Vem behöver sova, liksom? Faktum är att de allra flesta av oss (ja, även du och jag) med stor säkerhet sover alldeles för lite. Särskilt om vi tränar mycket. Och när du läst färdigt den här artikeln kan jag lova dig att du kommer börja fundera kring dina sömnvanor. Det finns nämligen otroligt många fördelar med att börja sova mer.

Forskning inom sömn har länge varit ett relativt eftersatt område, särskilt när det kommer till optimal sömnmängd och vikten av att sova tillräckligt mycket. Alla vet att det är dumt att sova för lite, men kanske inte riktigt hur dumt. Alla vuxna individer behöver faktiskt sova minst mellan sju och åtta timmar per natt. Ja. Du läste tyvärr rätt. Men vänta lite säger du nu, jag klarar mig minsann på fem timmars sömn per natt!. Jag är aldrig trött! Du har fel! Sant är att det finns personer som forskningen kallar för så kallade supersleepers. Kort är det som så att dessa individer klarar sig på mindre sömn, men, de undviker inte de negativa aspekterna av sömnbrist. De tacklar dem bara bättre. Och du kanske inte känner dig trött, men det kan helt enkelt bero på att du vant dig vid att ständigt gå runt att vara trött. Det har blivit ditt normaltillstånd. Det har visat sig att personer som sätts under strikt sömnschema, alltså att de ska sova så mycket det går varje natt, i flera veckor, sover i snitt 12-13 timmar per natt i ett par veckor. Först efter detta har de betalat av sin sömnskuld och stabiliserar sig kring ca åtta timmar per natt. Så, handen på hjärtat, när gick du senast seriöst in för att sova ordentligt?

undefined

Men, säger du nu, jag har inte tid att sova så mycket! Jag har massor jag måste göra och vem tusan har tid att sova åtta timmar per natt?! Och tro mig, jag förstår ditt dilemma. Alla vi som har jobb, träning och kanske barn vet hur svårt det är att få ihop livspusslet. Ibland känns det som om man skulle behöva fyrtioåtta timmar per dygn för att hinna allt. Men, då känner man nog inte riktigt till de nackdelar som finns vad gäller sömnbrist. Redan vid två timmars mindre sömn än det mest optimala 7-8 timmar, drabbas din kropp av begränsningar. Hjärnans område som sköter beslutsfattande, konsekvenstänk och logik blir kraftigt eftersatt. På många sätt liknar faktiskt symtomen vid sömnbrist dem som personer med ADD har. Det är vidare viktigt att poängtera att samma område i din hjärna som drabbas av nedsatt förmåga vid sömnbrist också är det område som blir eftersatt vid stress. Och i dagens samhälle, där nästan allt handlar om tidsoptimering, resultat och ständigt stresspåslag är det kanske ett område vi vill avlasta i den mån det går. Jag menar, det är inte underligt att folk går in i väggen mest hela tiden. Vi befinner oss ju som individer i ständigt "fight-or-flight-mode". Då är det rätt självklart att vi inte vill överbelasta det området med att sova för lite, eller hur? Nackdelarna är vidare inte enbart kognitiva. Sover du för lite blir till exempel din insulinkänslighet kraftigt eftersatt. Du ligger således i risken för att lägga på dig ofrivillig fettmassa, om du sover för lite.

Du kanske ändå inte är övertygad? Kanske kan då argument om att mängden fritt testosteron i blodet kan öka flera hundra procent hos en person som går från sömnbrist till sömnoptimering hjälpa till. Eller att kroppens naturliga tillväxthormon till 85% utsöndras när vi sover. Synnerligen intressanta fakta för oss som vill få optimala träningsresultat, eller hur?

Men. Kan jag bara förmedla en sak med denna artikel så måste budskapet vara detta: det är inte coolt att sova lite. Det är inte ett tecken på att man arbetar hårt och är mer framgångsrik än alla andra. Snarare tvärtom, faktiskt. Som ovan beskrivet så går de människor som sover för lite i sin vardag omkring med bortslösad potential. De kan vara duktiga nu, men vem vet hur bra de skulle kunna bli inom sitt område om de värdesatte sin sömn bättre? Och de kanske tycker att de mår bra nu, men hur bra skulle de inte kunna må på optimal mängd sömn? Hur starka skulle de inte kunna bli, hur snabba och hur smarta? Vi atleter försöker ju som sagt hela tiden bli bättre, men när testade någon utav oss senast att sova mer? Förutom då att ta en sovmorgon en lördag alltså? Vi upprepar ständigt att vi inte har tid, men, om vi ska skala bort något i livet så är det snarare andra saker än just sömnen. Vill vi uppnå vårt fulla potential, ja då måste vi sova. Så enkelt är det. Så varför inte testa? Måste du välja, ja träna då lite mindre ett tag. Lägg tiden du får över på sömn. Utvärdera sedan hur du mår. Jag törs nästan lova att du kommer må bättre än du gjorde innan. Och, det här gäller inte bara oss som tränar. Det gäller alla. Det är dags att ta tillbaka sömnen som något naturligt i vårt liv, snarare än något vi ser som nödvändigt ont.

Mer rörelseglädje (och mer sömn!) åt folket!

undefined

Ett litet tips till dig som vill djupdyka lite i vad sömnbrist gör med kroppen, är att se Kirk Parsleys TedTalk om ämnet. Länk här!