En bärs efter bänken?

Helgen till ära – hur rätt hade egentligen Arnold när han föredrog öl före mjölk? Sebastian Avindell filosoferar.

"Den som inte uppskattar vin, kvinnor och sång, förblir en narr hela sitt liv!" Så lär han ha sagt, Martin Luther. För er som inte är lika bekanta med denne herre, som med han på bilden ovan, så kan jag berätta att Luther var en tysk munk som levde under 1500-talet. Han uppskattade just vin och kvinnor (bland annat) och tyckte att kyrkans män skulle få gifta sig. Ja, han drev denna fråga så till den milda grad att påven bannlös honom, vilket gjorde att Luther fick fly till Sverige, där han blev en av föregångsfigurerna till reformationen. För dig som sov på historielektionerna kan jag tillägga att det var då Sverige blev protestantiskt. Måste varit väldigt gott, det där vinet. Men framförallt var det nog så att damerna var riktigt snygga.

Precis som de germanska herrarna Arnold och Martin så har även vi här i Norden en smak för alkohol. Även om den totala mängden sprit vi häller i oss under ett år har minskat sedan sekelskiftet, så dricker vi fortfarande en hel del, ca 9,1 liter fyrtioprocentig alkohol per år och person. Det motsvarar ungefär 140 burkar starköl. Jag vet inte om Martin Luther har ett finger med i spelet, men vi som Européer sticker ut i världen. En genomsnitts EU-medborgare kommer hälla i sig hela tolv liter ren alkohol per år. Dubbelt så mycket som genomsnittet i övriga världen.

Själv gillar jag både öl och mjölk. Jag tycker dessutom att ett gott vin och lite sång förgyller livet, precis som en viss tysk munk tyckte. Men, bredvid detta, så tränar jag en hel del. Och sällan har jag så dåliga, för att inte säga värdelösa, pass på gymmet som dagen och dagarna efter just en sådan där kväll med lite guldkant. Är det därför dags för oss som lyfter, att se över hur mycket vin, kvinnor (eller män för den delen) och sång vi härjar loss med? Framförallt då vinet, såklart. Karaoke och en bättre hälft har mig veterligen inte satt några käppar i hjulet för att bygga muskler. Men, tänker ni då, Arnold säger ju att jag ska dricka öl. Och han var ju stor som ett hus, när det begav sig. Hur ska jag egentligen göra?  Hur bör vi som tränar seriöst resonera? Vad gör egentligen alkohol med kroppen?

arnold.jpg
Arnolds egen sanning.
Vi har fått det inpräntat sedan vi lyfte vår första hantel att alkohol kommer förstöra din träning, göra dig fet och minska dina testosteronhalter, så de blir knappt mätbara. Sanningen ser dock annorlunda ut, och kan som vanligt kopplas till det magiska ordet lagom. Forskning på atleter som fått göra ett riktigt vidrigt konditionspass (jag tittar på dig, Mikael Hollsten), och därefter fick en mängd alkohol motsvarande ca åtta standardglas alkohol, hade klart försämrade mätbara halter av testosteron. Du som gillar att "bara" lyfta tungt kan dock haja till lite nu. Samma försök gjordes nämligen på personer som genomfört ett pass med tyngre styrketräning, fast med en mindre dos alkohol. Dessa fick istället en dos som kan motsvaras vid cirka fem standardglas (ungefär 1 g alkohol /kg). Testosteronhalterna hos dessa personer steg faktiskt istället. Givetvis ska skillnaden i träningen också uppmärksammas, då styrketräning generellt ökar testosteronhalten mer än konditionspass, men en klar skillnad kan ändå ses. Kanske hade Arnold rätt, en öl efter passet kanske inte skadar?

En ständig debatt är ju dessutom vad som är bäst att dricka. Arnold förespråkade en pilsner, Marin Luther vin. Men, när det kommer till träning, spelar sorten av alkohol någon roll? Givetvis ska vi ta i beaktning att olika sorters alkohol innehåller olika mycket makronutrienter, men utöver det faktumet, spelar det någon roll om det är öl eller vin i glaset? Ja, det verkar som om det faktiskt kan spela viss roll. De flesta av oss känner ju till att alkohol bromsar fettförbränningen, eftersom kroppen väljer att förbränna alkoholen framför andra näringsämnen. Så långt skiljer sig inte öl eller vin, vare sig du sjunger eller inte. Men jämför vi utöver det rödvin och öl ser vi faktiskt skillnader. Öl i mindre mängder verkar faktiskt minska kortisol, ett av kroppens stresshormon som bland annat höjs efter träning, samtidigt som det hämmar aptiten. Rött vin gjorde, tyvärr för alla er Rioja- och Merlotälskare, tvärtom. Rödvin höjde kvickt mängden kortisol i blodet, samtidigt som det var starkt hungerframkallande.

Betyder det här att vi som lyfter kan härja loss och ha Oktoberfest alla dagar i veckan, så länge vi tränar innan? Förmodligen inte. Går alla rödvinsälskare en fet framtid till mötes, även om den är fylld med kvinnor, män och sång? Med största sannolikhet nej. Vi ska dessutom inte glömma bort att alkoholen har en rad negativa effekter, som jag inte alls berört här. Men, det verkar ändå som om vi kan slå ett hål, ett litet sådant för all del, men ändock ett hål, på att all alkohol är kategoriskt dåligt för din träning. Det verkar åter som att "lagom och med måtta" är den måttstock vi ska hålla oss till. Men, en bärs efter bänkpressen kanske inte vara så farligt, trots allt.

***

Vidare läsning:

Barnes MJ. Alcohol: Impact on sports performance and recovery in male athletes. July 2014;44(7):909-919

Kokavec, A., Lindner, A., Ryan, J.E., & Crowe, S.F. (2009). Ingesting alcohol prior to food can alter the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. Pharmacology, Biochemistry & Behavior, 93, 170-176.