Fast i komfortzonen?

Tre enkla steg för att ta din träning till nya nivåer.

Det pratas mycket om komfortzonen idag. Att du ska komma ur den för att skönja resultat och personlig utveckling. Träningsbranschen är inget undantag. Detta begrepp nämns mer än ofta inom vårt gebit, vilket du säkerligen lagt märke till. Även om det här börjar bli en klyscha som ofta nämns slentrianmässigt, så finns det en hel del sanningar i uttrycket att komma ur sin komfortzon. Eller kanske snarare att expandera densamma, som en psykolog en gång sa till mig. Men, hur går du då till väga för att verkställa detta? Att kliva ur denna zon är inget vi i regel vill göra, eftersom risken för misstag och nederlag innanför denna bubbla är minimal. Vilket såklart kan kännas skönt, och därav går många av oss kontinuerligt runt med sittsår från komfortzonens soffa. Dessvärre är det här föga utvecklande för huvud och kropp. Jag är absolut inte den som säger att varje pass ska vara så hårt som möjligt, eller att träning alltid ska bedrivas till illamående. Men för att bli starkare i knäböj eller snabbare på milen innebär det att du ibland måste gå utanför dina gränser för att putsa rekorden. Vilket leder oss till punkt 1:

1) Acceptera att du inte klarar alla nya gränser på första försöket
Det är väldigt få duktiga lyftare som aldrig missat ett lyft i hela sitt liv. Troligtvis ingen. Det är också väldigt få som testat att sätta nytt rekord och lyckats varje gång. Men en sak är säker: det är många som drar sig för att testa mer än de är bekväma med, på grund av att de fruktar ett potentiellt nederlag. Rädslan för att misslyckas blir större än viljan att lyckas. Det förhållandet måste bli tvärtom för att du ska slå dig ur komfortzonen. Se det helst inte som att du misslyckas, se det som att du försöker.

2) Sluta vara perfektionist i överdrift
Jag tycker i hög utsträckning om personer som vill göra allt perfekt. Det är enligt mig en beundransvärd egenskap som därutöver också är ganska charmig. Men kontraproduktivt nog kan ett sådant förhållningssätt resultera i att du inte gör något nytt alls, eftersom du inte vill testa något nytt innan du vet att du klarar av det klockrent. Därmed kommer du heller aldrig ur din så kallade komfortzon.

3) Fokus, fokus, fokus
Musklerna gör arbetet under lyftet, huvudet gör arbetet precis innan. Snackar vi marklyft och ett försök till nytt personbästa så vet de flesta som läser på Tyngre hur det känns under ett sådant lyft. Det känns som att stången är fastskruvad i marken. Att den sitter fast. Många slutar snabbt dra när de känner det. Mycket för att de chockas av känslan och inte är förberedda på den. Med andra ord: det gäller att du är förberedd på uppgiften och hur den kommer kännas, för då kan du bättre ta dig an den. Vad gäller marklyftet som jag använde som exempel handlar mycket om att bara fortsätta dra (med så bra teknik som möjligt såklart) vid försök på nya rekord, något som Alex Danielsson tidigare nämnt i Tyngre Radio. Sammanfattningsvis: fokusera på vad som kommer krävas av dig och på uppgiften som ska utföras. Ingenting annat.

Att komma ur en komfortzon är inte lätt. Men det är också hela poängen.

undefined
Daniel J Larsson är krönikör på Tyngre.se och skriver bland annat även för BODY Magazine. Du kan tidigare ha hört honom i sin egen podcast FitnessPodden, som gäst i Tyngre Radio och som programledare på Top Speakers Corner under Fitnessfestivalen. Daniel har även varit nominerad till årets PT år 2013, 2014 och 2015. Finns också på Instagram: @danieljlarsson