Hårt arbete – med Fredrik Jönsson

En av Sveriges mest begåvade kroppsbyggare återfinns på Gladius Gym i Halmstad. Vi åkte dit, tog fram kameran och tog oss ett snack. Möt Fredrik Jönsson.

Du känner säkert igen dig från den där första tiden i gymmet. Som autodidakt sprang du runt och rykte och drog i lite olika hantlar och kablar, möjligen hade din kompis storebror varit snäll nog att printa ut ett ex av sitt träningsschema och sedan var du igång. Veckorna blev till månader och tekniken slipades, leder blev tåligare, musklerna både starkare och explosivare. När din fysik hade utvecklats under dryga halvåret så tjatade polarna på dig att du bara måste börja tävla i bodybuilding. Så du gick efter 10 månaders träning upp på scenen och plockade hem en medalj på Luciapokalen. Nähä, inte det? Så raketstartade i alla fall Fredrik Jönsson sin byggarkarriär 2012.

fidde1.jpg
Fredrik vid sin senaste start på svensk mark. SM-guld 2014. 

”Blygsam start”
Fredrik är uppvuxen i Halmstad med motorkrossen som sitt stora intresse. Men efter många benbrott och skador så var det lite av en slump att byggningen tog över.

– Min bror gjorde Luciapokalen 2011, tre månader innan nästa års upplaga tjatade min kompis på mig, ”klart du ska tävla”. Så två månader innan Luciapokalen så började jag dieta. Efter det så har det gått som det gått.

En andraplats på Luciapokalen 2012 gav Fredrik blodad tand och tävlingsmänniskan i honom väcktes på riktigt.

– I och med att jag dietat så kort tid, åtta veckor, och det gick så pass bra att jag kom tvåa i minus 80, så blev jag jävligt laddad och taggad. Jag tänkte "Fan, nu ska jag satsa på riktigt och försöka göra någonting".

fidde8.jpg
Jobbet måste göras.

No pain, no gain, no game, no fame
Någonstans måste det sitta en liten tävlingsdjävul på axeln för att man ska lyckas inom den här sporten. Hos Fredrik är just den kanske inte så lilla djävulen i högsta grad närvarande.

– Jag kan inte göra någonting utan att tävla, säger Fredrik och garvar.

Men hur kommer det sig då att en kille med en skadelista i klass med Peter Forsbergs kan springa om så många som tycker sig göra samma sak?

– Jag tror att folk i normalfallet inte tränar hårt. De vet inte vad ta ut sig är. Varje gång man går till gymmet så får det ju vara som att det är en tävling, du måste vara bättre än sist. Folk idag de nöjer sig för lätt.

Men det är inte någon vikthets på stången som ser till att han utmanas i sin träning.

– Det jag går mest på är väl att jag ska ta helt slut. Det ska bli så jävla jobbigt som möjligt.

Han tränar för det mesta ensam. Det har blivit så. Efter att brorsan lagt tävlandet på hyllan så är det svårt att hitta någon som tränar så frekvent och på de tider som träningen kräver. Men stöd har han från familj och vänner, och Alex Svärd, ägaren till gymmet Gladius där Fredrik tränar, hjälper ofta till att passa och flytta vikter.

– Jag är väl ganska självständig men det kan vara bra att få en push typ från flickvännen som backar upp mig väldigt mycket. Jag bollar mycket med henne och Alex på gymmet och det är ganska viktigt tycker jag. Det är bra att ha någon runt sig när man är ensam. För det blir jävligt ensamt i den här sporten.

fidde3.jpg
Ibland får han dessutom använda maskiner.

Vinnarskalle i kubik
Det här med att nöja sig var ingenting för Fredrik efter debuten. Redan 2013 var han uppe på scenen igen, men denna gången på SM. I juniorklassen +75 kg plockade han klockrent hem förstaplatsen. Den stora frågan som vi nu ställer oss är hur en kille med en pizzeria och två lunchbufféer på sponsorlistan klarar av tävlingsdieten.

– Jag har faktiskt väldigt lätt för att dieta. Jag tycker det är jobbigare off-season när man måste äta så mycket. Jag har väldigt lätt att koppla på tävlingshuvudet.

En av Fredriks nycklar till framgång, menar han, är just hur han hanterar dieten.

– Jag tror att det blir så för att jag tränar hårdare och blir också starkare på dieten än under offseason.

fidde4.jpg

Nya och hårdare tag
Under vårt samtal drar jag slutsatsen att Fredrik står inför en av sina största utmaningar hittills. Jag ska förklara: Våren 2014 ställde Fredrik upp i EM, men det gick inte riktigt som det skulle. Missnöjd med formen kände han att det krävdes en förändring. En av herr Jönssons sponsorer, det tyska företaget sizeandsymmetry, var och tittade på sin atlet.

– De var ju där nere och kollade och då såg de att min form inte var som den skulle, så vi satte oss ner och pratade. Jag sa att jag kommer behöva ny hjälp annars gör jag det själv till nästa tävling. Då sa de att de kunde betala en coach för mig. Jag var bara tvungen att välja ut en.

Fem minuter senare står Fredrik Jönsson med bar överkropp inför den tjeckiska landslagscoachen Vladimir Pajic. Efter en stunds bejakande av formen uttrycker Vladimir startskottet på samarbetet med de filmiska orden ”We start on Monday”. Några månader senare, i oktober, sitter Fredrik i sällskap med Vladimir och andra svenska fitnessatleter på ett plan med destination Mexiko och ett världsmästerskap. Efter en gymkarriär på knappt tre år så plockar Fredrik hem en femteplats i den tunga juniorklassen. Här pratar vi framtidshopp för svensk byggning.

fidde15.jpg
Livet går vidare. Så gör Fredrik också.

18 månaders gnugg väntar
För att återgå till utmaningen som jag skrev om tidigare så har Fredrik och Vladimir kommit överens om att en ett och ett halvt år offseason-period är på sin plats. Efter att ha varit på diet från februari till oktober så känns det väl inte mer än klokt. Den långa tävlingsperioden har dock tagit ut sin rätt. Höger axel och andra kroppsdelar har börjat kärva. Att just axeln krånglar är kanske inte så konstigt. För att komplettera sin symmetrin så har Fredrik under 2014 lagt till otaliga extrapass för att skapa mer massa på axlarna.

– Mellan februari och oktober har jag nog kört mest axlar i det här landet tror jag, haha. Och det har funkat riktigt bra.

fidde14.jpg
Som sagt.

You know I'm all about that bas(s)övningar
Man undrar ju hur en talang som denna lägger upp sin träning.

– Det gör han inte, svarar Fredrik, det gör Vladimir.

Men det är inga kettlebellsvingar och plankor som står på schemat. Upplägget för kommande offseasonperiod grundar sig i, hör och häpna, tunga basövningar.

– Vladimir bestämmer och jag har fått mina scheman som jag ska börja med. Det börjar med basövningar, det är knäböj, marklyft, bänkpress. Jag tränar två dagar och vilar en. Det blir helt enkelt tyngre övningar för att jag ska bli starkare.

Även om Fredrik menar på att basövningar är åter en nyckel till framgång så är det inte likvärdig kärlek till hela listan.

– Det är ju det som jag tycker bygger bäst. Det finns ingenting bättre, förutom bänkpress, det är skit.

fidde11.jpg
En övning Fredrik till och med föredrar före bänkpress.

Těžší
Tacka fan eller någon annan högre makt för internet. Visserligen har Fredrik besökt Vladimir och tränat hos honom i hans hemland men kommunikationen med Tjeckien och Vladimir grundar sig i samtal på Viber där formbilder ger direktiv om hur den närmaste framtiden ska läggas upp. För även bland de tunga böjarna så finns det utrymme för finlir inför tävling. Formbilder skickas och Vladimir berättar åt vilket håll Fredrik ska dra i spakarna för att få till sluttouchen. Men det är inte alltid som kommunikationen går hela vägen fram.

Tre timmar tuggande om dagen och mjukstart på vintern
Vid sidan av träningen hägrar också ett jobb på Gymgrossisten som snart slår upp portarna i Halmstad. Annars spenderas fritiden mest med att umgås med flickvännen och vänner, och äta förstås.

– Jag käkar väl sex mål per dag. Jag äter sakta som bara den också. Det blir en massa mat, och det tar i alla fall en halvtimma per mål.

Med alla skador och efter lång tids diet så har inte vintern riktigt börjat lika hårt som resten av året varit.

– Jag kan säga att just nu så har jag slappnat av väldigt mycket och egentligen bara tränat när jag velat träna. Mycket också på grund av att jag haft ont i axeln, och lite också i knät, så jag har bara tränat när jag känt för det och ätit vad jag i stort sett velat. Men planen är att jag ska skärpa till mig så fort jag får ordning på mina skador.

Killen som käkar sex gånger om dagen har släppt på tyglarna kring kosten och jag undrar direkt hur Vladimir ställer sig till detta. Kommer bufféerna och pizzan finnas kvar på menyn i framtiden?

– När jag skickar mina formbilder nästa gång så kommer han nog säga att nu får vi hålla igen lite på dem, haha.

fidde13.jpg
Fredrik hälsar.

Och sen?
Tänka sig att det kan bli så här. Från att tvingas lägga ner en karriär för att nästan direkt gå vidare till en ny. På ett sätt ger det hopp om att många av oss sitter på talanger som ännu inte är upptäckta. På ett annat sätt kanske det skrämmer många i sporten att man sällan kan känna sig säker gällande kommande medaljer. Men det är väl så det ska vara. En sport som kräver så mycket disciplin och smärta bör väl rimligtvis ha en svårtippad utgång i slutändan. Vissa ser dieten som den tuffaste tiden i tävlandet, medan Fredrik får kämpa mest under sin offseason. Men Fredrik siktar högt och som den tävlingsmänniskan han är vill han leverera kvalitet när det är dags om ett och ett halvt år. Målet?

– Det Vladimir säger är att det i så fall är EM 2016.  Jag ska gå i minus 90 i så fall. Han menar att det är störst chans att det kan gå den vägen jag vill där.

Och med hårt arbete kan det säkert gå vägen.

fidde16.jpg

***

Fakta
Namn: Fredrik Jönsson
Ålder: 23
 år
Vikt: on 84 kg / off 91 kg
Längd: 172 cm
Bor: Halmstad
Tränar på: Gladius
Sponsorer: Offseasonapparel, Hairtas frisörer, Ultimate Gym, Gladius Gym, Klippteknik, Sperlings pizzeria, Västergök restaurang, ProTreatment massage, Västkustägg, Sizeandsymmetry.

fidde18.jpg

Träningsupplägg
Just nu är det 2+1 split, så två dagar träning och en dag vila. Det kan exempelvis se ut på följande vis: 

Dag 1: 85% av maxvikt
Djupa knäböj: 4 reps, 6 set
Bänkpress: 4 reps, 6 set
Stångrodd: 4 reps, 6 set 

Dag 2: 80% av maxvikt
Marklyft: 4 reps, 6 set
Bänkpress med tricepsgrepp: 4 reps, 6 set
Chins: 4 reps, 6 set 

Dag 3: Vila 


fidde17.jpg
Fredrik 2 veckor före SM 2014.

Tre favoritövningar för tillfället
1. Knäböj: Finns inget som bygger bättre på helheten av benen. 
2. Axelpressar i Smithmaskin: Isolerar bra och jag kan lasta på en hel del med vikter.
3. Sen så bröstträning överlag för jag får en sån jävla pump! 

Meriter
Luciapokalen 2012- 2:a -80kg junior
Junior SM 2013 1a i öppen klass
Junior EM 2014 7a i +75kg (i dålig form)
Junior SM 2014 1a i +75kg och 1a i overallen 
Junior VM 2014 5a +75kg. 

The best is yet to come…

***

 Vill du komma i kontakt med skribenten når du honom här.