Räds inte kolhydrater - förtjäna dem!

Sebastian Avindell formulerar idéer om kolhydraters vara eller icke vara.

Alla som tränar (och alla andra med, för den delen) har väl fått höra att kolhydrater är djävulens gift. Vitt socker som kommer göra dig fet, långsam, ge dig diabetes och säkert någon gång i framtiden även cancer. Lite tankspritt har du tittat med skuldkänslor på den banan du just skulle äta upp. Är det här så farligt, har du tänkt, medan LCHF- vänner och kvällstidningarna unisont vrålat: JA!

Men, är det verkligen så? Nej, självklart inte. Kan man äta kolhydrater, men ändå må bra och få fina resultat? Absolut, ingen tvekan om den saken. Men, har LCHF:are och alla som kritiserar kolhydrater en poäng? Bör man tänka på hur mycket kolhydrater man stoppar i sig? Skära ned? Öka? Svaret blir: det beror på.

Kolhydrater finns i en rad olika former, beroende på hur de är uppbyggda. Och nej, jag pratar inte om brödskivor eller chips. Istället syftar jag på hur dessa små gynnare är uppbyggda på molekylnivå. Där återfinns de som mono-, di- och polysackarider, beroende på hur komplexa de är till sin uppbyggnad. Monosackarider påverkar blodsockret snabbast, medan polysackarider är långsamma kolhydrater som återfinns i till exempel fullkornsprodukter. Således är komplexa kolhydrater som just polysackarider bättre ur näringssynpunkt. Enkla kolhydrater är betydligt sämre, vilket tyvärr allt för ofta jämställs med att alla kolhydrater är dåliga. Vilket är en klar förenkling av sanningen.

Oberoende av hur kolhydrater är uppbyggda är deras primära uppgift i kroppen att spjälkas, för att omvandlas till bland annat glukos, som sedan kan användas som energi. Kolhydrater är det snabbaste sättet att tillföra kroppen energi, då det i sin enklaste form kräver mycket liten nedbrytning för att kunna användas snabbt. Alla som käkat en bit dextrosol vet vad jag talar om. Men, tänker du nu, allt det här låter ju bra för mig som tränar? Ja, till viss del stämmer faktiskt det. Kolhydrater ger som sagt snabb energi och kan lagras i levern som glykogen, som i sin tur kan användas som extrabränsle. Problemet är att de snabbt tar slut, och de som förespråkar ketogena dieter brukar härja om just detta. Bättre då att använda fett, som vi kan ha massor av i kroppen, till skillnad från kolisarna.

undefined
Satans påfund?
Viss skepsis ska man ha för vissa kolhydrater. Sant är att de enkla kolhydraterna, som återfinns i mängder i  till exempel vitt bröd, skräpmat och läsk har en stor del i de hälsoproblem vi ser öka lavinartat i framförallt västvärlden. Men kan vi skylla alla dessa problem enbart på kolhydrater? Nej. Den största anledningen till att folk blir allt fetare och sjukare är tack vare kolhydrater och en inaktiv livsstil. Det märkliga idag är faktiskt inte att vissa väljer att äta kolhydrater, istället för att helt avstå. Nej, det sjuka ligger i att vi har ätar- och rörelsemönster som är rent hårresande.

Men vad betyder det här då, i praktiken? Svaret blir, du kan äta som du vill, så länge du mår bra av det. Att du ser att du får resultat. Det kan vara en vanlig hederlig husmanskost, en strikt LCHF-kost eller fasta. För det är bara du som vet hur just din kropp svarar på olika födoämnen. Således kan du faktiskt äta kolhydrater med gott samvete, speciellt om du gillar att träna och röra på dig. Bredvid detta bör du också ha i åtanke vilka kolhydrater du väljer. Monosackarider kan ha en plats i din kost, då och då. Men att leva enbart på snabba kolhydrater är nog inte bra för någon. Fråga bara alla fattiga studenter som lever på snabbnudlar tre gånger om dagen, hur de mår i mage och huvud.

Men vi som tränar en del, vi kan faktiskt skaka på huvudet åt kolhydratshysterin. För utöver att utgöra primärt bränsle när vi springer intervaller eller kör superset på gymmet, kan kolhydrater även vara av annat intresse för oss som gillar muskler. Att inta protein tillsammans med kolhydrater (I detta fall snabba. Bäva alla kolhydratshatare!) före och efter träning höjer insulinnivåerna i blodet, vilket i sin tur stimulerar proteinsyntesen i musklerna. Och det är just det som leder till muskeltillväxt, vilket väl de flesta av oss är ute efter.

Vi kan sammanfatta hela den här kolhydratshysterin med en enkel regel: KISS. Och nej, jag pratar inte om bandet som bara gjort tre bra låtar, utan om en förkortning för Keep It Simple Stupid. Ät rätt kolhydrater, ät dem med måtta och reson, samtidigt som du har en aktiv livsstil. Om du håller dig till den regeln så är kolhydrater inget farligt, tvärtom faktiskt. Då kan du äta dem med gott samvete.

Så, var inte rädd för kolhydrater. Ät dem, om du tycker det fungerar för dig. Gör de inte det, testa något annat! Men lyssna inte på alla som predikar om deras farlighet, för det stämmer inte. Räds inte kolhydraterna - förtjäna dem!

Mer styrketräning (och kolhydrater!) åt folket!

***

Taggar: KRÖNIKA , KOST