Ska barn styrketräna?

Men hujedamig! Inte vill man väl att ens barn ska stanna i växten eller?

Barn kan tidigt drillas i fotboll, hockey, gymnastik och andra fysiskt krävande sporter. De kan få springa ”idioten” till dess att de kräks och träna ute under gassande sol. Inget konstigt med det. Men, nämn ordet ”barn” tillsammans med ”styrketräning” och/eller ”vikter” och alla vuxna förlorar förståndet fullständigt. Barnen kommer stanna i växten! Tillväxtzonerna i skelettet kommer gå åt fanders! När jag var ung så florerade dessa myter flitigt omkring. Jag, som nu som då, är rätt kort var livrädd för att ens titta på en skivstång. För, kortare kunde jag ju inte bli. Då skulle jag få plats i en större resväska, vilket i och för sig är behändigt vid resor, men inte så kul i övriga livet. Tråkigt nog existerar fortfarande dessa fördomar om styrketräning för barn. Finns det någon substans i dessa påståendena? Kommer alla barn som tränar bli lika korta som Gimli i ”Sagan om Ringen”?

Som så mycket annat som behandlar styrketräning, eller för den delen någon aktivitet som berör att någon lyfter något tungt, finns massor av falska "sanningar". Det är farligt för barn att lyfta skrot! En snabb släng in i forskningens underbara värld påvisar dock motsatsen. Nej, det finns inga kända biverkningar av att barn får styrketräna/styrkelyfta/tyngdlyfta. Det tar bland annat den här review-artikeln upp. Ingen blir kort, barnens tillväxtzoner får vara ifred. De kan visserligen skada sig precis så som vi vuxna gör. Men, och det här bör alla fotbollsföräldrar kanske haja till på, risken är betydligt lägre att barn som lyfter vikter skadar sig, än dem som kickar boll eller spelar hockey. Hur många avslitna korsband och havererade fötter har man inte hört talas om, när någon halvdrucken kollega vill diskutera varför det inte blev någon fotbollskarriär, på firmafesten? Fakta är således att fotboll är farligare för barn än vad styrketräning är.

Internationellt har detta så sakteliga uppenbarat sig för flertalet länder. Forskning på idrottsskador hos barn påvisar starkt att de flesta skador kan härledas till att träningen går för fort framåt, samt att barnet i fråga saknar muskelstyrka. Ett moment som hos en individ med lite mer muskler förmodligen inte skulle ställa till med så stor skada, gör precis motsatsen hos en som har liten muskelstyrka. Om detta skriver t ex Michail Tonkonogi i debattartikel från 2012. Problemet är ju dock lika relevant idag. Plötsligt ställs alla de där oändliga intervall- löpningarna på fotbollsplanen, i ungdomens dagar, med efterföljande sträckningar och havererade hamstrings i en annan dager. Om jag då fått träna annorlunda, med mer betoning på vikter och styrka, hade skadeprevalensen sett annorlunda ut? Kanske hade kollegan på firmafesten nått vägen fram till ett proffskontrakt, om denne fått köra lite mera knäböj i sina unga år?

Så, ja! Barn kan styrketräna! Tänk på alla olika lyft, och hur mycket det utmanar kroppen: frivändning, ryck och stöt och knäböj. Ett växande barn får via detta kontakt med hela sin kropp. Lära känna den, inser sina fantastiska möjligheter! Dessutom är kraftsport den kanske bästa kombinationen av två världar, nämligen mixen av individuell- och lagsport. Du lyfter för dig själv, med stöttning av ledare och kompisar, men du gör det för en klubb. Vill du inte tävla mot andra, vilket inte alls är ovanligt för barn, ja, då kan du tävla mot dina egna resultat. Utan någon egentlig press.

undefined

För små individer är ofta idolen någon som är stark. Mutanter, Stålmannen, Pippi eller en biffig mamma/pappa där hemma. Så vad passar egentligen bättre än att de själva får lyfta lite skrot och känna sig som sina idoler? Styrketräning för barn är inget farligt, tvärtom. Det borde kunna vara ett lika självklart val för barn att vilja börja med någon kraftsport, som det idag är att träna hockey eller fotboll. Och du , förälder, låt barnen få testa! Inspirera dem! Ta med dem till gymmet, låt dem nöta teknik med ett kvastskaft i boxen, lär ut rätt teknik för ett marklyft i trädgården! Installera en egen hörna åt dem i garagegymmet! Det är ju inte farligt. De blir inte korta. De hoppar inte över puberteten. Det är bara att köra!

För, handen på hjärtat, det finns ju ingen bättre känsla än att känna sig starkast i världen, eller hur? Och tänk vad fantastiskt om vi kan hjälpa våra barn att få den känslan!

Mer styrketräning åt ungarna!

° ° °