Survival of the fittest

Fit, vältränad eller i form. Vad är skillnaden och vilket vill du helst bli?

Efter att ha haft gymträning som en del av livet i snart ett decennium har jag kommit att lära känna ett flertal personliga tränare. Mer om denna ständigt expanderande yrkesgrupp som alla älskar att ha en åsikt om kommer i en framtida text. Idag fokuserar vi på deras klienter, vars allra vanligaste önskan enligt mina PT-vänner är att "bli fit".  

Tydligare specificerade målsättningar hade besparat många personliga tränare åtskilliga extraknäck som grävande journalister och lyhörda terapeuter. Lyckligtvis är det ganska intressant att undersöka vad ens kunder egentligen önskar sig och många PTs ser det som en givande utmaning. 

Uttrycket bli fit har ingen universell betydelse, men i ärlighetens namn rör önskemålet oftast viktnedgång, gärna i kombination med ökad muskeltonus. En god vän med en hög andel nybörjare som kunder brukar säga att en utseendemässig förändring kan vara ett bra incitament för en kund till att börja träna. Förhoppningen då är att målsättningen successivt ska expandera. Antingen genom att kunden utvecklar helt andra mål eller till en mer djupgående approach till skulpterandet av kroppen.

Det råder inte sällan en diskrepans mellan vad folk säger att de vill och vad de egentligen vill med sin träning. Speciellt bland väldigt nya eller väldigt unga utövare men osäkerheten förekommer även bland rutinerade. Föga förvånande då Fitness är ett ord laddat med tusen betydelser och känslor som svetsats samman i folks medvetande. Intrycken kommer solklart från den gigantiska industri som skapats just kring ordet Fitness

Din PT är alltså varken okunnig eller dum i huvudet som frågar vad du menar med att bli fit. Tvärtom vill PTn bara förstå vilka kriterier just du tillskriver begreppet. Så vad betyder det egentligen? Vad är fitness enligt dig? Är det skillnad på att vara fit, vältränad och i form?

Fitness direkt översatt från engelskan är ungefär lämplighet eller duglighet och från början användes ordet inte helt oväntat inom evolutionsbiologin, då som en benämning för att beskriva organismers genetiska förmåga att anpassa sig till de krav som den biologiska miljön ställer.

Den evolutionsbiologiska termen blir därmed ett logiskt första steg till det vi pratar om här, det vill säga Physical Fitness. Ett begrepp som beskriver kroppens funktion och effektivitet inom olika typer av fysiskt arbete, utförandet av specifika idrotter eller inom andra fysiska utmaningar. I begreppet ingår även andra hälsomarkörer så som frånvaro av sjukdom och skador, även motståndskraft mot virus och bakterier räknas in.    

Även om definitionerna skiljer sig åt något mellan olika vetenskapliga områden handlar det överlag om att vara anpassad till en specifik fysisk uppgift. Anpassningen sker genom specifik träning och resultaten är mätbara. 

Inom idrottsrelaterad forskning från både natur- och samhällsvetenskapligt håll och även inom vissa företagsamma sporter har flertalet försök gjorts för att specificera vilka mätbara förmågor som ska omfattas av begreppet. Vanliga mätvärden för att avgöra graden av Fitness är till exempel VO2Max, maxstyrka, mobilitet och explosivitet. Även om definitionerna skiljer sig åt något mellan olika vetenskapliga områden handlar det överlag om att vara anpassad till en specifik fysisk uppgift. Anpassningen sker genom specifik träning och resultaten är mätbara. 

Om vi nu stannar upp en sekund så ser vi snabbt att ingenstans i detta ingår en enda stavelse angående utseendet på den person som förutsätts vara fit. Att bli vältränad kommer dock alltid att påverka utseendet i någon mån, och därför är det så svårt oavsett nivå av pragmatism att helt bortse från den faktorn som tränande individ. Spegelbilden är svår att sudda bort ur ekvationen men den är knappast objektivt mätbar.

Det ska sägas att fettmätningar och vågar inte är några oviktiga redskap. De mäter definitivt någonting. Kroppsmassan och fördelningen av denna är superviktigt att hålla reda på för en del, och kan absolut relatera till subjektivt ökad skönhet, men dessa parametrar säger väldigt lite om hur tränad du faktiskt är. En lite knepig tanke då vi är invanda i tänket att associera hälsa och fitness med en viss, hyperrationaliserad förpackning. Perfekta idealkroppar i dam- eller herrmodell ser vi oss mätta på dagligen. Hur mycket det än må kännas som att definerade muskler är en garant för hälsa och styrka finns det trots associationerna inget likhetstecken att sätta mellan de två.

Med det sagt riktas ingen kritik i övrigt till de som drömmer om räfflade, solbrända beach- eller scenkroppar. Jag har tvärtom alltid haft respekt för just denna egenskapen hos kroppsbyggare – de är brutalt ärliga i sitt uppsåt. De är inte som jag (och många med mig) som gärna mörkar att vi tränar delvis för utseendet. Looken är ingalunda det viktigaste för mig, men det vore världens fetaste lögn att säga att jag inte bryr mig. Ytan påverkar alla som någonsin satt sin fot i fitnessindustrin, punkt. 

Att omfamna och stå för det ser jag som ganska djärvt i tider då mätbara resultat är det som premieras. Vi förväntas ha siffror på vår träning. Alternativet är möjligen att eftersträva en så kallad holistisk hälsa vilket jag tror betyder att lite mer ödmjuka målsättningar samsas med yoga och gröna juicer. Att säga att en tränar för att bli snygg ses inte alltid på med blida ögon. 

Ett bra träningsmål måste ju ändå vara att göra det som känns meningsfullt, även om det varken är tidsenligt eller politiskt korrekt. Trender och normer kommer och går men fysiologin består. Kroppen bryr sig inte ett dugg vilken etikett du sätter på din träning, så länge den får det stimuli den behöver.

Och där kommer vi till kärnan i begreppsförvirringen. Fitnessindustrin har byggt flertalet av sina produkter och varumärken till stor del utifrån sina fotogeniska företrädare. Skönhet säljer, och här är en viss kropp kraftigt överrepresenterad för att illustrera denna. Jag behöver inte beskriva den, för vi vet hur den ser ut. Superkroppen som har kommit att symbolisera all den kapacitet, funktion och effektivitet som Fitness egentligen handlar om. Branschens har med sina profiler lyckats promota industrin via yta till den milda grad att vi förleds in i tron att funktion är sekundärt till spegelbild när vi talar om fitness

Ytan vinner förstås över allt annat ibland, och med ibland menar jag i kroppsbyggning. Den enda sport där de tävlande är som minst fit i ordets egentliga bemärkelse på själva tävlingsdagen. Paradoxalt nog är det också då de ser mest fit ut enligt den allmänt erkända mallen. Kroppsbyggare är enligt min erfarenhet starka av guds nåde under uppbyggnadssäsong, ganska uthålliga och ganska fit överlag, men det inträffar i de perioder då de inte ser scenklara ut. Det här kontraintuitiva exemplet kan i någon mån förklara missförstånden kring begreppet fitness.

När du är med på att fitness kan betyda olika saker är det dags att ta ställning till sitt mål. Du tjänar på att veta vad du vill när det kommer till träning, och varför. Investera lite tid i att skaffa koll på detta. Förutom att träna på kan du med fördel också fördjupa dig genom tillförlitliga böcker, träningssidor och utövare av träningsformen. Få nu inte panik, det behöver inte alls bli överdrivet nördigt, jag förstår att långt ifrån alla älskar att mata in information i skallen men specificera åtminstone alltid vad du vill. Om din önskan är att "bli fit" eller "må bättre" bör du åtminstone övergripande kartlägga vad det innebär för dig.

Tydliggörandet kommer att leda till att det blir lättare för dig att hitta ett gym, en atletklubb, en träningsform och en eventuell PT som är inriktade på att hjälpa dig att komma närmare din önskan. En aspirerande olympisk lyftare har i alla lägen större möjligheter att utvecklas på en utpräglad tyngdlyftarklubb än på Friskis. På Gymmet Sverige, som är rena himmelriket för alla kroppsbyggare, blir det däremot krångligt för den som föredrar gruppträning. Det här är oftast självklarheter, speciellt för alla som har sin träningsidentitet klar för sig sedan åratal, men jag påminner om det ändå och det är av en anledning... 

Fitnessindustrin är bra på många sätt, men ibland kan den bli så upp över öronen inspirerande att det känns som att en vill satsa på allt. Tyvärr är det svårt att se ut som en gud, vara snabbast och starkast och smidigast på samma gång. CrossFit är kända för att utlova just detta och just därav tror jag en stor del av deras kommersiella framgångar kommer. Lyckat i marknadsföringssyfte, men hur effektiv den träningsformen än är så passar den inte alla.

Påståendet ovan kan eventuellt få mothugg av min käre skribentkollega men till mitt försvar vill jag lugna dig käre Sebastian (med flera) och försäkra er om att jag är övertygad om att de flesta skulle ha stor behållning av CrossFit. Inte mins ur strikt fysiologisk synpunkt. Dock finns det personer med en viss typ av psyke där ute som hur vi än vänder och vrider på det, blir för uppskruvade i en CF-box med alla gruppsykologiska processer en sådan härbärgerar. De som utan undantag sliter ut sig och alltid maxar förbi sina gränser under grupptryck får försöka hitta andra sätt att periodisera och multitaska sin träning (svar ja, personlig erfarenhet). vilket leder oss in till pudelns berömda kärna. 

Det blir varken kul eller lyckat i längden att träna någonting som påverkar dig negativt för att ett mål anses bättre än det andra i din kompiskrets eller för att det ena ger 100 fler likes än det andra.

Kärnans mitt innehåller nämligen dig. Det är extremt viktigt att träna för sin egen skull. Det blir varken kul eller lyckat i längden att träna någonting som påverkar dig negativt för att ett mål anses bättre än det andra i din kompiskrets eller för att det ena ger 100 fler likes än det andra. Att träna för att bli stark är inte bättre eller finare än att träna för att se bra ut. Du måste inte förstå andras val av träningsform, du behöver bara acceptera dem precis som du själv vill bli accepterad och respekterad i dina beslut. Mångfald ger framgång åt fler. 

Att träna det du brinner för är nyckeln till framgång, spelar ingen roll vem du frågar, detta är svaret. Simple as that. Gör du det kommer du automatiskt att bli fit i det du tränar på, det vill säga – du kommer av fri vilja och med glädje göra de anpassningar som krävs för att bemästra din träningsform och din träningsmiljö. Hade jag varit mer socialdarwinistiskt lagd hade jag kanske till och med kallat det för Survival of the fittest...

Själv behöver jag jobba på min explosiva fitness, och min agility, och min kondition, och min styrka, och min... 

...träning, så vi ses garanterat på gymmet, om inte så ses vi på Tyngre Classic V hoppas jag!

undefined