Träning ska inte alltid vara kul

Är din träning alltid kul och bekväm? Då kan det vara dags att komma ur komfortzonen.

Du ska välja en träningsform som du tycker är kul, brukar det heta. Låter spontant både klokt och relevant, eftersom du då troligtvis i högre utsträckning kommer fortsätta med träningen. Men hur smart är det egentligen att använda den retoriken? Jag har själv, precis som många andra, använt mig av den frasen till personer som ska komma igång med sin träning. Men jag försöker numera uttrycka mig på annat sätt. För när folk väljer träning enbart efter vad som är kul så väljer de sällan träningsformer eller upplägg som tar dem närmre sina mål. Låt mig förklara. 

Att träna någonting är naturligtvis bättre än att inte träna alls. Det vet alla. Men påståenden likt ”träningen som blir av är den bästa träningen” eller att ”träning alltid ska vara kul" är påståenden jag inte helt håller med om. Naturligtvis är det bra för människors hälsa att röra på sig, och helt otränade individer kan få goda hälsoeffekter bara genom att helt enkelt röra på sig mer. Men vill du mer än så, har du specifika mål eller vill träna så effektivt som möjligt? Då ska inte träningen alltid bedrivas enbart på lust och spontanitet. Då är inte träningen som ”bara blir av” den bästa. Snarare måste träningen vara mer uppstyrd, sannolikt mer jobbig än du egentligen vill och ibland (för de flesta) mindre rolig att genomföra.

Min filosofi är att träna för resultaten som kommer mellan passen och att det är så träningen berättigas. Har du även roligt på passen så är det givetvis väldigt bra, men träningen i sig måste inte nödvändigtvis alltid vara kul. Som Kalle Zackari Wahlström tycker jag man ska se på träning som man ser på tandborstning – någonting du gör som en ritual, en vana. Som en del i vardagen. Det måste inte vara kul, men du gör det för att du vet att det behövs och att det ger resultat. Men då krävs det att du ibland lyfter tyngre än vad som är bekvämt, springer lite längre än vad du gjort innan eller på något annat sätt hoppar ur komfortzonen. Men också att du har en plan med hur och varför. Det är då träningen bär frukt – och resultat är trots allt en av de viktigaste faktorerna till att få oss fortsätta träna.

När du väljer träningsform är det därför viktigare att välja den träningsform som tar dig närmare din målsättning, istället för att bara välja vad som är kul. Din träning ska vara någonting du vill genomföra för att du vet varför du gör den. Du vet att den tar dig närmare det du eftersträvar. Du vet att du blir tillfredsställd när du når de resultat du kämpar efter. Men för att nå dem behöver träningen ibland vara lite mindre rolig och bekväm. När vi väljer träningsform spontant, eller bara utgår ifrån vad som är roligt tenderar vi dessutom att välja sådant vi redan är bra på och har fallenhet för. Det andra som vi är sämre på, som därmed inte är lika roligt, men som vi egentligen borde lägga mer tid på – undviker vi gärna. Vilket såklart inte är optimalt.

Att basera sin träning enbart kring vad som kul eller att utgå ifrån att den träningen som endast ”råkar bli av” är den bästa, är sällan ett framgångsrikt tankesätt. Fokusera därför på vilken träning du behöver istället för att enbart fokusera på vad som är roligt. För träning ska inte alltid vara roligt.


undefined

Daniel J Larsson är krönikör på Tyngre.se och skriver bland annat även för BODY Magazine. Du kan tidigare ha hört honom i sin egen podcast FitnessPodden, som gäst i Tyngre Radio och som programledare på Top Speakers Corner under Fitnessfestivalen. Daniel har även varit nominerad till årets PT år 2013, 2014 och 2015. Finns också på Instagram: @danieljlarsson