Träningen, för din skull

Vare sig du tränar för viktnedgång, styrka, mer muskler, eller bara av ren träningsglädje gör du kroppen en dundertjänst.

undefined

Träning, fysisk aktivitet. Ett längre liv. Ett hälsosamt liv. Kristallklart är att ju mer du rör dig desto friskare blir du. Win-win, helt enkelt. Det är de senaste årtiondena man faktiskt kunnat peka ut vad man uppnår genom att röra på sig. Den sjukdomsgrupp som orsakar flest dödsfall i landet – hjärt-/kärlsjukdomar kan kraftigt minskas genom regelbunden motion och träning. Likaså diabetes och vissa former av cancer. Någonstans vet vi alla detta. Det behövs egentligen ingen annan anledning till att träna än detta, visst? Svenska myndigheter säger att ynka 30 minuters aktivitet om dagen räcker. Med det sagt räcker en enkel promenad. Vi vill ha en aktivitetsnivå högre än det vardagliga, dvs lite lätt andfådd under en period på minimum 10 minuter. Tydligen svårare för en större del av befolkningen än man tror. 

Vad händer om man blir en soffpotatis? Många av våra vävnader i kroppen får en lägre funktionsnivå hos dem som sitter still. Muskulaturen blir givetvis svagare och vårt fina hjärta minskar i storlek och därmed slagkraft. Livet och dess livskvalitet blir tyngre. Kroppen är inte alls laddad för ålder och sjukdom. Vi vill få igång hjärtat, vidga blodkärlen et voilà, risken för blodpropp minskar. 

Men! Hur hittar vi dit? Förlita dig nu inte på vågen. För när du väl passerat soffstadiet leder träning både till ökad blodvolym och mer muskelmassa. Alltså högre kroppsvikt. Och för att passera soffstadiet måste vi hitta det viktiga – glädjen. Förutom det uppenbara: hälsan, var mitt motto som PT just träningsglädje. Det ska vara kul, annars återvänder vi inte igen. Det där med synvinklar då? Vi har tragglat igenom hälsan. Det som alla längst in redan visste. Jag tänker på utseendet. Det är väl klart som korvspad att vi vill ha en snygg fysik. Drömmen finns. För jag har varit där. Sociala medier hjälpte (stjälpte) en del. Mycket vill ha mer. Vi vill ju träna hälsosamt. 

Det ska vara kul, annars återvänder vi inte igen.

Att då träna endast för utseendets skull är upp till var och en. Vilka mål vi har. Inte att sticka under stolen med att det lätt kan väga över till lite mer negativa vibbar, men det får bli en annan artikel. Säger fortfarande, att bara du är fysiskt aktiv har du nått målet. Erfarenheten säger, alltid utgå från dina egna förutsättningar. Glöm aldrig, blir du stark kommer mycket på köpet. Både kropp och knopp. Alla kan inte få jätterumpan eller jättequadsen. Det bästa med träning är att möjligheterna är oändliga. Hitta just det du tycker är kul och utmana ”out of the box”. För vare sig du tränar för viktnedgång, bodybuilding, eller bara ren träningsglädje gör du kroppen en dundertjänst. Mer än du någonsin kan tänka dig. Mer, mycket mer rörelse åt folket. 

undefined