Varför – drivkraft för lycka och framgång

Det kan faktiskt vara värdefullt att ta sig en funderare på varför vi gör det vi gör.

Varför tränar jag? Varför lever jag "the fitness lifestyle"? Varför lägger jag upp bilder på Instagram? Varför jobbar jag med det jag gör? Vad är det som driver mig innerst inne? Allt det här är exempel på frågor som jag anser att alla borde ställa sig lite oftare. I träningen, i arbetslivet och överlag i den vardagliga tillvaron.

För snart sju år sen poängterade Jacob Gudiol att ”Varför är minst lika viktigt som vad och hur!”. Texten handlade om källkritik kring kost och träning samt hur svaret på frågan ”Varför?” kunde leda oss till att hitta bättre lösningar till olika problem. I den här artikeln vill jag ta upp hur samma fråga kan göra oss såväl lyckligare som mer framgångsrika. Det är nämligen först när vi har fastställt vårt inre "Varför" som vi verkligen kan utvärdera ifall våra handlingar tar oss närmre ett självförverkligande och därmed ett lyckligare liv eller inte. Och ironiskt nog så är jag övertygad om att det är när vårt "Varför" fokuserar på andra än oss själva som vi hittar som mest tillfredsställelse. Jag kan tänka mig att det här låter väldigt flummigt just nu, men lovar att jag ska göra mitt bästa för att förklara det här så tydligt som möjligt.

Fitnessvärldens skeva bild

Ett väldigt bra exempel på det här är hur vi förmedlar fitnessvärlden till resten av vår omgivning. Bilder på "supernyttig" mat, statusuppdateringar med fraser som "No pain - No gain!", bilder som visar att man är uppe innan alla andra och lägger in det där extrapasset kardio samt formbilder med texter om hur värt allt elände är för att äntligen ha den där vältränade kroppen. Ofta är det här kombinerat med vad som ser ut som ett förakt av allt som har med livsnjutning att göra. Måltider på restaurang och några glas öl eller vin finns knappt på kartan. Och när man väl tillåter sig att bryta mönstret så skyltas det som en "fuskmåltid" eller att man på något annat sätt lyfter fram att det man gör egentligen är "fel".

Jag ser tre stora problem här. För det första så tror jag att vi skrämmer bort många av de som kanske funderar på att ta steget till en bättre hälsa genom att måla upp den här extrema bilden om allt som krävs. För det andra så ser jag ett problem i att många i fitnessvärlden faktiskt verkar vara övertygade om att det är det här som krävs för att nå framgång. Det i sin del leder till att de lever betydligt mer inskränkta och tråkiga liv än vad de hade behövt göra. Slutligen tror jag att många av de som framför den bilden av fitnesslivet gör det för att få bekräftelse och boosta sitt ego. Varför just det är ett problem ska jag förklara alldeles strax.

Men först, stanna upp och fundera en liten stund. Varför tränar du egentligen? Och om du är aktiv på sociala medier; Varför delar du det du delar?

Om nu träning och en bra kosthållning ska vara något som ska berika ditt liv, vore det då inte kontraproduktivt ifall du lät det komma i vägen för att socialisera med människor du tycker om? Jag menar, vad är det för mening med att jobba sig till en fysik som du känner dig stark, självsäker och bekväm i om du inte kan få släppa loss och njuta av livet när du väl har den?

Vad är annars meningen med att ha en bra fysik? Väcka avund? Känna sig duktig och mer disciplinerad än andra? Jaga likes på Instagram? För inte kommer du känna dig tillfredsställd så länge du känner dig berövad på delar av ditt liv som du innerst inne saknar.

Varför ska du ens "offra" nånting om du bevisligen inte behöver det? Numera vet vi ju att några öl en fredagkväll inte kommer påverka dina träningsresultat något nämnvärt, såvida du inte verkligen går raka vägen från gymmet till baren och super dig full. Vi vet också att om du lägger till ett extra konditionspass på bekostnad av dina sömntimmar så kommer du med största sannolikhet göra mer skada än nytta för din fysik. Fast nu kom jag av mig litegrann…

Leverera värde på Instagram

Likes och komplimanger på Instagram kanske tillfredsställer dina behov på bekräftelse, status och tillhörighet i det korta loppet. Men jag lovar dig, samma utsöndring av lyckosubstanser från verkligt socialt umgänge och mänsklig beröring är så mycket starkare och håller i så mycket längre.

Nu försöker jag inte säga att det inte skulle kunna finnas något bra med sociala medier eller selfies för den delen. Däremot vill jag uppmana till lite självrannsakan här också. För här kommer vi tillbaka med problemet med att vara ego-centrerad. Oavsett om du försöker sälja något eller bara framföra ett viktigt budskap; "People don't care about how much you know untill they know how much you care". Och vet du vad som är det bästa med att göra något för andra? Det känns så sjukt bra! Ett tacksamt meddelande där någon förklarar för dig hur djupt du berört personen, eller kanske till och med förändrat dennes liv, kommer kännas så sjukt mycket bättre än den finaste komplimangen du någonsin kunnat få om din välformade rumpa eller ditt mejslade sexpack.

Likes och komplimanger på Instagram kanske tillfredsställer dina behov på bekräftelse, status och tillhörighet i det korta loppet. Men jag lovar dig, samma utsöndring av lyckosubstanser från verkligt socialt umgänge och mänsklig beröring är så mycket starkare och håller i så mycket längre.

Så ställ dig frågan: Lägger jag upp det här endast för att få bekräftelse eller bidrar jag faktiskt med något som kan vara till hjälp för någon annan? Sen behöver inte nödvändigtvis varje delning vara informativ. För även om ditt "Varför" bygger på att vilja hjälpa så många som möjligt genom att sprida så mycket bra information som möjligt, så gäller det att förstå hur det mänskliga psyket funkar. Vi gillar helt enkelt att vila ögonen på något vackert eller imponerande ibland. Så om du kan locka fler följare genom en och annan ytlig selfie så att i slutändan fler kommer se dina informativa delningar så går det ju helt i linje med ditt "Varför", eller hur?

Som en liten notis så slog det mig så sent som igår att det kanske fanns ett djupare syfte med Alex och Andreas ständiga tjat om vin i början på radio-avsnitten. Jag har alltid tyckt att det har varit skittråkigt och kanske varit för trångsynt för att se vitsen med det, men det de gör är ju att visa att man med gott samvete kan kombinera ett gediget intresse för fitness med hedonism. Nu vet jag inte om de faktiskt gör det medvetet, men det sår i alla fall ett frö i huvudet på lyssnarna. Du kan vara intresserad av fitness och ändå njuta av livets goda frukt.

Mitt ”Varför”

För att ge dig ett praktiskt exempel så kan jag kan ju avslutningsvis nämna att mitt "Varför" är: Att hjälpa människor att hitta en hälsosam livsstil utan att låta jakten på hälsa sluka deras liv. Skulle jag då förvandla en soffpotatis till en outhärdlig fitness-nörd som inte kan dra ut med sina vänner på en fin trerätters med allt det nu innefattar eller som inte känner att hen kan haka på kompisarna och festa, så skulle jag känna att jag hade misslyckats. Fastän personen i fråga säkert hade fått en fysisk bättre hälsa.

Sedan dess att jag har blivit bättre på att kommunicera mitt "Varför" så har jag även fått ett ordentligt uppsving i min verksamhet som PT. När jag tidigare endast skyltade med mina meriter så behövde jag alltid förtydliga min ”agenda” med allt jag la fram klienten och tackla fraser ”Men jag vill inte bli en sån som bor på gymmet” .

De som söker sig till mig nu gör det för att de redan är sålda på mina värderingar, vilket gör att jag praktiskt taget aldrig behöver ”sälja in” några metoder eller liknande längre när vi väl börjat sammarbeta. De är helt enkelt övertygade om att vi verkligen jobbar mot samma mål och att jag inte har någon gömd agenda i att forma dem till någon de inte kan identifiera sig med.

Oavsett om du är PT, någon annan form av entreprenör eller inte, så vill jag varmt rekommendera att kolla in Simon Sineks Talks på youtube. Börja gärna med "Start with why" följt av ”Why leaders eat last”, men ärligt talat så är alla hans talks värda att se på.

Slutsats

Hitta en djupare innebörd för din verksamhet och du kommer ha något som motiverar dig när saker och ting går trögt samtidigt som budskapet du för kommer ha en mycket starkare effekt hos de som nås. Och desto djupare du lyckas beröra de du når ut till desto trognare kommer de vara dig och själva rörelsen. Grundar sig rörelsen då på att underlätta livet för andra så tjänar alla på det. Plötsligt hjälps vi alla åt att sprida känsla självförverkligande och samhörighet, och det tjänar alla på.

undefined