Belastning, återhämtning och överträning

Fantomen Mikael Mattsson är tillbaka som gäst i Tyngre Träningssnack för en allmän diskussion kring nedträning och överträning. Du får bland annat höra vad det är, vad det beror på, hur du kan försöka undvika det och mycket mer.

Vad är överträning och hur skiljer det sig från att bara vara lite sliten för stunden? Och hur kan du försöka mäta hur sliten du själv är och planera din träning så att du inte tröttar ut dig själv allt för mycket?

I veckans avsnitt av Tyngre Träningssnack så grottar Jacob, Wille och Mikael Mattsson, PhD, ner sig ibland annat dessa frågor.

Om du uppskattade det här avsnittet så har Mikael Mattsson också varit gäst hos oss två gånger tidigare, dels i avsnitt 5 och dels i avsnitt 30.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 109.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:

00:00:00 Mikael Mattsson och IK Sirius FK
00:03:19 Dagens ämne, överträning och överbelastning
00:06:15 Symptomen vid överträningssyndrom
00:07:55 Fitness-Fatigue modellen för att få en överblick
00:11:28 Det mesta kan påverka ens återhämtningsförmåga
00:14:47 Hur stor roll spelar träningen i förhållande till annat hos de som blir övertränade?
00:16:06 Försök till definition av nedtränad, överträning och övertränad
00:19:47 Vad är överträning?
00:23:50 Hur vanligt är det med överträning?
00:26:01 Det är svårt att veta hur mycket man pallar med i förhand
00:28:10 Ger hård träning sämre sömn eller ger sämre sömn sämre tolerans för träning
00:31:33 Behöver man verkligen träna ner sig för att bli bättre?
00:36:18 Periodisering med lägre risk för skador och överträning
00:37:26 Skador som inte stoppar en från att fortsätta träna
00:40:26 Markörer för att hur hård belastningen är och hur sliten man är
00:47:18 Hur utför man självskattning på ett bra sätt?
00:50:53 Vad kommer hända i framtiden?

undefined