Justera träningen efter hur jobbigt det är för dagen

Patrik Andersson gästar Tyngre Träningssnack för att diskutera styrkelyftsträning på djupet.

Denna vecka gästas Wille och Jacob av styrkelyftscoachen Patrik Andersson och avsnittets fokus är givetvis därför på styrkelyft och träning för att bli stark.

Det är tre tydliga huvudspår i diskussionen där vi först diskuterar tanken kring autoreglerad träning vilket innebär att man justerar hur mycket och hårt man tränar för dagen beroende på hur man faktiskt presterar just den dagen.

Efter det går vi in på två av de viktigaste delarna när det gäller styrketräning vilket är träningsfrekvens, alltså hur ofta du tränar, och nyttjandet av periodisering inom styrketräning.

Som en röd tråd igenom hela avsnittet med särskilt fokus framåt slutet så tar vi också upp en hel del kring hur man bör se på forskning inom styrketräning när man jobbar med det på en rent praktiskt nivå likt Patrik gör.

Du kan ladda ner avsnittet här.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:

00:00:00 Introduktion av Patrik Andersson
00:07:20 Utrustat styrkelyft kontra styrkelyft utan utrustning
00:12:15 Om dragkamp
00:16:20 Hur Patrik började träna folk inom styrkelyft
00:18:30 RTS (Reactive Training System) och Mike Tuchscherer
00:24:50 Är självreglerad träning för komplicerat för de flesta?
00:27:10 Problem med RTS
00:35:00 Patriks programmering för klienter idag
00:39:00 RTS för andra idrottare än styrkelyftare
00:42:00 Hur ofta ska man träna som styrkelyftare?
00:48:45 Variation av övningar vs Samma rörelse väldigt ofta
00:57:00 Betydelsen av att träna tävlingsövningen specifikt
00:59:55 Periodiseringens roll
01:04:00 Specificitet och progression vs En större variation med periodisering
01:08:20 Volym vid styrketräning
01:10:25 Hur man nyttjar forskning praktiskt som en tränare och coach

° ° °