Kombinerad styrketräning och konditionsträning

Tyngre Träningssnack gästas av Daniela Eklund som är expert på forskningen kring kombinerad styrketräning och konditionsträning.

Denna vecka gästas Wille och Jacob av Daniela Eklund som främst har forskat på vad som händer när man kombinerar styrketräning och konditionsträning och hur man på bästa sätt kan kombinera de två.

Vi får bland annat veta att i en av Danielas studier så fick deltagarna bättre resultat när det gäller kroppssammansättningen när de tränade kondition tre dagar i veckan och styrketräning tre dagar i veckan jämfört med två andra grupper där man tränade både styrka och kondition på samma träningspass tre dagar i veckan. Detta trots att träningsvolymen var den samma i grupperna.

Du kan ladda ner avsnittet här.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:

00:00:00 Introduktion av Daniela Eklund
00:07:10 Daniela Eklunds forskning på kombinerad träning
00:11:15 Första studien på kombinerad träning var ganska extrem
00:14:25 Hur kombinerar man styrketräning och konditionsträning?
00:19:25 Ibland blir resultaten till och med bättre med kombinerad träning
00:21:30 Varför mäter man akuta förändringar av olika hormoner vid styrketräning
00:24:55 Bristen på kunskap kring vad träningsvärk verkligen är
00:28:00 Spelar det någon praktisk roll om du kör styrketräningen före konditionsträningen eller tvärt om?
00:29:10 Flera korta träningspass gav bättre kroppssammansättning resultat än några längre
00:35:25 Träningsupplägget i studierna
00:38:25 Neuromuskulär anpassning till styrketräning och kombinerad träning
00:42:20 Hur bra är elitidrottare på att aktivera sina muskler?
00:46:00 Finns det någonting som idrottare eller folk generellt sätt gör fel vid kombinerad träning?
00:51:10 Påverkar konditionsträning med benen resultatet för överkroppen vid styrketräning?
00:54:20 Kommer en bättre kondition att förbättra din återhämtning efter styrketräning?
00:56:20 Små saker som lätt kan förstöra en träningsstudie
00:58:30 Är ultraljudsundersökningar av muskelmassa tillförlitliga?

Not: Bilden är lånad från den omtalade Super Bowl-reklamen för GoDaddy 2014. Den kvinnliga skådespelaren, här i en konstgjord muskelkostym, är NASCAR-föraren Danica Patrick.

undefined