Nyttan av att mäta hastigheten när du styrketränar

Få bättre träningsresultat genom att hålla koll på hastigheten när du lyfter!

Denna vecka har Jacob och Wille ett eget avsnitt där de diskuterar nyttan av att mäta och hålla koll på hastigheten när man tränar med fokus på styrketräning. Genom att mäta hastigheten i dina repetitioner kan du dels både uppskatta din styrka väldigt bra och dels kan du också styra belastningen efter dagsform på ett mer objektivt vis än att du bara "känner efter".

I det här avsnittet diskuterar vi en artikel skriven av bla Mladen Jovanovic lite mer specifikt och vill du läsa den kan du ladda ner hela här.

Du kan ladda ner avsnittet här.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:

00:00:00 Wille gick upp kl 5 för att träna men struntade i det ändå
00:02:05 Introduktion av hastighet vid träning, främst styrketräning
00:04:10 Varför ska man bry sig om hastigheten när man tränar?
00:10:40 En av orsakerna till varför styrketräning gynnar konditionsidrottare
00:13:40 Nyttan av att titta på hastigheten när du styrketränar och utrustningen som krävs
00:18:55 Du behöver standardisera ibland standardisera tiden för en repetition
00:22:25 Nyttja hastigheten för att förutsäga ens 1 RM
00:23:40 Justera träningen efter hur pigg du är för dagen
00:27:00 Att undvika failure vid styrketräning
00:29:45 Välja vikter efter hur snabbt repetitionerna går istället för i procent av 1RM
00:31:55 Även om du blir starkare så förblir din hastighet ganska stabil
00:32:50 Utvärdera ökningar i styrka utan att behöva maxtesta
00:34:20 Mäter du hastigheten får du objektiva mått istället för självrapportering
00:37:30 Hastigheten på lyften påverkar träningseffekten
00:40:30 Tröskeln att komma igång med att vara systematisk och konsekvent
00:45:40 Tyngres nya butik
00:47:25 Vem har nytta av att mäta hastigheten när de tränar?

undefined