Tyngre - Skölja munnen med kolhydrater vid styrketräning?

Skölja munnen med kolhydrater vid styrketräning?

Finns det prestationsfördelar att hämta av att skölja munnen med kolhydrater när du ska lyfta skrot? Jacob Gudiol reder ut frågan.

Sedan några år tillbaka har det publicerats en hel del studier som visat på att du vid vissa tillfällen kan förbättra din prestationsförmåga inom konditionsidrott bara genom att skölja munnen med kolhydrater. Det här skrev jag om på Träningslära för nästan fem år sen nu och är du intresserad av det här i samband med konditionsidrott så stämmer fortfarande det som jag tar upp där, Skölja munnen med sportdryck för prestationsförbättring.

Det jag tänkte skriva om idag är om en studie där man undersökt om samma effekt som man sett vid konditionsträning också kan användas vid styrketräning (1). Om du kan förbättra din prestationsförmåga genom att skölja munnen med kolhydrater medan du styrketränar.

Det kanske vid en första reflektion kan verka lite främmande varför du skulle vilja skölja munnen med kolhydrater för att sen spotta ut det, istället för att bara svälja det. Men det är inte direkt svårt att komma på situationer då du inte skulle vilja dricka en massa socker eller andra enkla sockerarter. Den främsta anledningen är för att det inte är direkt bra för hälsan att dricka tomma kalorier, alltså energi utan någon näring. Det kan ju också vara så att du går på en diet och du vill spara dina kalorier till riktig mat som dels mättar mer och dels kommer ge dig just näring och troligen också en del protein om du väljer bra livsmedel i din diet.

Samtidigt så skulle en eventuell effekt från att skölja munnen med kolhydrater kunna vara väldigt användbar i vissa situationer. Det är ju aldrig bra för tänderna, men under en diet skulle du kanske kunna få lite ytterligare energi i din träning utan att du egentligen stoppar i dig några ytterligare kalorier.

Själva studien – enkel fråga och enkelt upplägg

Den här typen av studier är sällan svåra att förstå hur de går till rent metodiskt. Ett antal deltagare, i det här fallet femton stycken, fick vid fem olika tillfällen genomföra ett par olika tester. Här var det en maxning i bänkpress följt av så många repetitioner som de kunde på 60 procent av 1RM.

Det var som sagt fem olika testtillfällen och vid fyra av de olika tillfällena fick deltagarna skölja munnen med en dryck precis innan. Vid det andra tillfället fick deltagarna inte skölja munnen med någonting. Detta är ett bra test att addera då man också kommer att undersöka om själva sköljningen, oavsett vad du sköljer med, påverkar prestationen. Dryckerna skiljde sig åt i innehåll men smakade likadant. De fyra olika dryckerna var:

  • Kolhydrater
  • Koffein
  • Kolhydrater + koffein
  • Placebo

Det som är värt att notera i upplägget i övrigt är att deltagarna fick skölja med drycken direkt före testerna och det var inte någon form av uttröttning före. Det här är alltså en studie som undersöker om sköljning med kolhydrater och koffein kan öka prestationen hos en utvilad person och inte en studie som undersöker om du kan få extra energi när du är trött av att skölja munnen med kolhydrater och koffein. Det här är relevant att notera då studierna som utförts på uthållighetsidrotter innebär att deltagarna sköljer munnen med drycken medan de utför sina tester, de är alltså redan trötta eller i alla fall på väg att bli trötta när de sköljer munnen vilket då inte är fallet i den här studien.

Studiens resultat – det händer inte någonting någon gång

Det här blev ”tyvärr” en studie med en intressant frågeställning men med ett ointressant resultat. Forskarna fann nämligen ingen effekt från någon av dryckerna i studien.

Det här resultatet visar alltså att det av allt att döma inte finns några fördelar i att skölja munnen med kolhydrater eller koffein innan en styrketävling eller liknande. Troligen något som jag tror att få har funderat kring sen tidigare och skulle du ha testat det så hade du svalt det, då får du i alla fall troligen en effekt från koffeinet om det är i rätt dos.

Summering

Det här är inte en ointressant studie. Som jag påpekat ovanför så hade du kunnat ha nytta av resultatet om i fall att det visade sig vara så att det kunde hjälpa prestationen om du sköljt munnen med kolhydrater eller koffein. Nu visade det sig att det inte var så och då blir ju nyttan av resultatet i princip ingen alls J

Samtidigt så tycker jag personligen att den mer intressanta frågan kvarstår. Vad hade hänt om du sköljt munnen med kolhydrater i en situation då du antingen varit trött en bit in i ett träningspass eller om du gjort det när du varit på diet och inte ätit så mycket energi och kolhydrater? Förhoppningsvis kommer det någon studie på det också i framtiden…


Jacob Gudiol‌  är expert på kost och träning och författare till boken "Skitmat"‌ , som du hittar här som pappersbok eller här som e-bok, samt den nya boken "Forma Kroppen 2"‌ , som du hittar här.
[

](http://butik.tyngre.se/forma-kroppen-2)