Vill du vila upp dig under semestern ska du träna

Vill du koppla av ska du inte bara vila.

Vädergudarna kan fortsätta spela oss diverse spratt. Men det är vår nu, och en optimistisk själ som undertecknad börjar därför redan känna antydan av sommarfeeling. Som så många andra befinner jag mig för tillfället i en jobbmässigt hektisk period. Det kommer vara så hela vägen fram till semesterns start – och det är okej. Dels för att jag gillar mina jobbuppdrag. Dels för att då dessa är i mål, har jag omedelbart all tid i världen under några veckor. För vänner, för nödvändigt slappande, för bad, för utlandsresor och för uteserveringar. Men också för träning.

Jag försöker se träningen som en del av vardagen. Varpå jag alltid bokar in den likt ett jobbmöte och sedermera genomför utan att tänka efter allt för mycket. För mig är det som att duscha, borsta tänderna eller fixa mat – någonting jag bara gör. En bärande pelare för att hålla livets olika balanser i schack. Därför är träning en av mina utgångspunkter när jag företar mig att genomföra en tung arbetsperiod. Ju mer jobb, desto mer träning är oftast förutsättningarna för min aktivitets-ratio.

Men träning under semestern är någonting annat. När tid helt plötsligt finns till större förfogande och då resterande krav minimerats är träningen ännu mer njutningsfull än annars. Jag kan kosta på mig längre pass, tänka igenom dem ännu mer noggrant dessförinnan och lägga mer tid på mitt analyserande i efterhand. Mer sömn och mer mat (helst bra sådan) gör också att jag upplever kroppens bränsle som betydligt mer högoktanigt än annars. Jag upplever kort och gott, semestern som den allra mest gynnsamma och effektiva träningsperioden på hela året ­– både i gymmets lokaler och i löparspåret. Dessutom finns det få bättre saker än fysisk träning när det gäller att gå ner i varv, vilket ju många har som mål att göra under semestern.

Därför har jag svårt att förstå de som helt avstår träningen under ledigheten. Att ta det lugnt, tömma stresskontot och återhämta kropp och knopp är naturligtvis viktigt. Men det görs inte bättre genom att skippa träningen. Tvärtom. Den fysiska aktiviteten underlättar alla nämnda processer.

Vill du koppla av ska du därför inte bara vila. Ibland måste du göra det motsatta också.