Hur tappar du fettmassa som fitnessatlet eller viktidrottare?

Tyngre Träningssnack går på djupet kring vad som är viktigt i fall du vill utföra en deff på bästa vis

I det här avsnittet får du en riktigt djupdykning kring ämnet deff. Alltså hur du tappar så lite muskler och styrka som möjligt samtidigt som du går ner i vikt. Med som gästvärd i det här avsnittet har vi Jacob Papinniemi som många nog känner till från vår andra podcast, Tyngre Rubriker.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 188.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:‌

  • 00:00:00 Hur du gör en deff för att komma ner riktigt lågt i kroppsfett
  • 00:03:23 Det här avsnittet handlar inte om långsiktig viktnedgång
  • 00:05:39 Vad innebär det när man diskuterar energibalans?
  • 00:13:13 De som säger att energi in - energi ut inte stämmer har inte förstått vad det betyder
  • 00:17:45 Även om du inte kan mäta din energibalans exakt så kan du ändå mäta den bra nog
  • 00:20:05 Det är oklart varför men vikten verkar ibland ligga still för att sen snabbt minska på någon dag
  • 00:23:51 Hur stort underskott är bra och vad är orimligt?
  • 00:26:15 Varför endast våg kan vara väldigt missvisande under en deff
  • 00:37:20 Betydelsen av styrketräning under en deff
  • 00:40:42 De viktiga principerna som din styrketräning bör följa
  • 00:47:41 Behovet av ett högre proteinintag under deff
  • 00:56:14 Proteinbehovet som vegan
  • 01:04:39 If It Fits Your Macros (IIFYM)
  • 01:08:47 Fördelar och nackdelar med ätardagar
  • 01:16:21 Konditionsträning (aka cardio) under en deff