Träningsmetoder från Sovjet och hur påverkar rörelseomfånget din träningsbelastning?

Wille och Jacob diskuterar lyssnarfrågor i veckans avsnitt av Tyngre Träningssnack.

Det är återigen dags för frågestund i Tyngre Träningssnack och i det här avsnittet får du bland annat höra en lång diskussion kring utvecklingen inom idrott och varför det ibland kan verka som att det inte har skett någon större utveckling sen kalla kriget.

Dessutom blir det en lång diskussion kring träningsbelastning och vilka variabler som du bör lägga in när du försöker avgöra hur hårt du tränar.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 168.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:‌

  • 00:00:00 Wille har köpt en ny stol till sin katt
  • 00:01:13 Gudiol gjorde hattrick i nyårssaluten
  • 00:07:16 Vad gäller när det gäller kolhydratinlagring inför träning?
  • 00:11:19 Varför verkar det inte hända något nytt kring träning av elitidrottare sen sovjettiden?
  • 00:26:31 Varför har folk olika maxpuls vid olika aktiviteter? Ska man anpassa träningen efter det?
  • 00:30:28 Hur länge kan man använda sina löparskor innan man byter ut dem?
  • 00:36:03 Hur inkluderar man rörelseomfång i träningsvolym?
  • 00:45:05 Yttre kontra inre belastning på idrottaren