Även marklyft kan göra dig explosivare

Knäböj har alltid ansetts vara den övning som ger mest användbar styrka för sprinters och andra spänstsökande atleter. Ny forskning visar nu att även marklyft vill ge sig in i den matchen.

Jag har skrivit en hel del om styrketräning kan göra idrottare snabbare och spänstigare. Främst i inlägget Unga idrottare som styrketränar presterar bättre men också i ett par artiklar här på Tyngre där främst ”Du måste vara stark för att hoppa högt” tar upp betydelsen av styrka. Även för redan konditionsidrottare kan styrketräning bidra till att förbättra prestationen.

När det gäller förbättrad prestation och då framför allt bättre sprintförmåga och spänst så är det i princip alltid knäböj som används för att öka styrkan. Varför det är så vet jag inte men det är troligen för att det är en övning som kräver ganska lite utrustning, den är lätt att stegra och skaderisken är låg så länge som du lär folk att hålla ryggen i en något sånär neutral position.

För några dagar sen publicerades dock en studie där man tittade på effekten av marklyft på unga personers hoppförmåga (1). Upplägget var väldigt enkelt och jag tänker inte gå igenom det närmre mer än att säga att personerna var otränade från början och de fick träna marklyft två gånger i veckan i tio veckor.

Här under kan du se ökningen i vertikalhopp hos gruppen som tränade marklyft och en kontrollgrupp. Som du kan se ökade gruppen som tränade marklyft sin spänst med nästan 3,5 cm.

undefined

Det här är ju inga överraskande resultat i sig. Men det är ju kul att man tittar på någon annan övning än knäböj. Överlag verkar det alltså som att det viktigaste bara är att du blir starkare i benen.

I framtiden hoppas i alla fall jag att man utför någon studie där man jämför marklyft mot knäböj hos idrottare. Det går givetvis att argumentera för att idrottare borde köra båda men ibland finns inte tiden till det och då är det bra att veta vad som ger mest effekt per tidsinvestering. Personligen hoppas jag att marklyft ska visa sig vara bättre eller i alla fall minst lika bra för det är övning som kräver ännu mindre utrustning än knäböj och den går dessutom att utföra utan det excentriska momentet vilket innebär mindre slitage och trötthet.

***

Jacob Gudiol är expert på kost och träning och författare till boken "Skitmat", som du hittar här som pappersbok eller här som e-bok, samt boken "Forma Kroppen 2", som du hittar här.
guddibok.jpg