En dag med en världsmästare

Tyngres Jacob Gudiol svängde sina lurviga lyftarben tillsammans med en av världens bästa tyngdlyftare – Apti Aukhadov.

På fredagen förra veckan var jag på ett endagsseminarium med Apti Aukhadov, en rysk tyngdlyftare i 85-kilosklassen med bland annat ett VM-guld och ett OS-silver bland meriterna. Arrangören var Eleiko och det hölls i deras utmärkta lokaler i Halmstad.

Det här kommer inte att bli en långdragen återgivning av hela dagen men jag tog lite anteckningar under intervjudelarna och där var en del saker som Apti sa som jag tror är intressanta för andra.

undefined
Apti lyfter. Morgonpasset.
Apti kunde ingen engelska så all kommunikation skedde via tolk. Den ordinarie tolken hade blivit sjuk och Elkeiko hade därför fått hyra in en tolk från kommunen, som de dagen innan hade lärt de viktigaste termerna inom tyngdlyftning. Personligen tyckte jag att allting flöt på väldigt bra ändå även om det då och då uppstod lite oklarheter. Särskilt märkbart var det när det skulle diskuteras periodisering och Apti inte kunde visa något med kroppsspråket samtidigt.

Uppväxt och introduktion till lyftningen

Direkt efter en väldigt kort introduktion till hela dagen så fick alla deltagare titta på när Apti körde sitt morgonpass. Mellan varje set så berättade Apti lite om sig själv, hans träning och lite annat som berörde lyftning eller träning i allmänhet. Vi fick också lov att ställa frågor och även om det ställdes ett par frågor så var det mest Apti som berättade om sig själv.

Något av det första han tog upp var att vi i Sverige har fantastiska möjligheter för att träna tyngdlyftning på ett bra sätt. Han berättade att när han var ung så hade de väldigt dålig utrustning som ibland gjorde det svårt att träna på ett bra sätt. Sina första lyftarskor fick Apti nr han var 14 år gammal och då var de nedärvda från hans far, vilket gjorde att han kände sig lite som en clown enligt honom själv. Jag har lyckats hitta två bilder från Aptis första gym på nätet men jag har inte kunnat hitta någon källa till bilderna.

undefined
undefined
Det var här det började. Du ser Aptis far, Khamzata, till höger.

Apti började med tyngdlyftning tillsammans med flera av sina vänner. De började med pinne och fick nöta teknik i ungefär tre månader innan de ens fick röra en skivstång vilket gjorde att många av hans vänner slutade tidigt. Aptis far, Khamzat, som du kan se till höger på bilderna var deras tränare då och han är fortfarande idag även tränare för Apti.

Apti berättade inte hur gammal han var när han började träna men enligt ”internet” var han ungefär 10 år gammal. På frågan hur lång tid det tog innan han verkligen började lägga på tunga vikter så svarade han ungefär tre år. Han la även till att om han hade börjat med sporten när han var lite äldre så hade han troligen börjat lägga på vikter tidigare, vid ungefär 14-15 års ålder tyckte han var lagom.

Aptis träning – ungefär 20 timmar i veckan

Apti berättade att han tränar ungefär 20 timmar i veckan. På måndag, onsdag och fredag tränar han ungefär 5 timmar uppdelat på tre olika träningspass. Det första på morgonen består av "uppvärmning" som Apti kallar det, men det handlar mer om rörlighetsträning och lite teknik. Senare kör han ett träningspass innan lunch och sedan ytterligare ett träningspass på eftermiddagen. Exakt hur dessa två träningspass normalt ser ut framgick inte riktigt.

undefined

Tisdag, torsdag och lördag tränar Apti istället ”endast” 2-3 timmar, och som jag förstod det, är det uppdelat på två olika pass. Även här var det oklart vad han gör vid respektive träningspass. Söndagar var vilodagar.

Apti rekommenderar att du avslutar minst tre träningar i veckan med olika hopp- eller sprintövningar då han anser att det är en viktig del för att få en hög explosivitet ur kroppen på sikt. Han sa också att det är obligatoriskt att avsluta träningen med en eller flera bålövningar samt stretching.

Träningsplaneringen över lite längre tid

När det gäller själva periodiseringen eller träningsplaneringen på sikt så verkar Apti följa en linjär periodisering som ryssarna är kända för. Det börjar med en förberedelseperiod följt av en grundträningsperiod, som sedan går över i en inför-tävlingsperiod, och slutligen en tävlingsperiod.

Det här är en ganska klassisk form av periodisering som ryssarna tog fram under kalla kriget och som fungerar bra för just kraftidrotter där du har ett fåtal viktiga tävlingar varje år. Apti själv uppger att han normalt tävlar två gånger om året. De tävlingar han bryr sig om är RM (ryska mästerskapen), EM, VM och OS.

Just nu är Apti inne i en förberedelseperiod på väg över till en grundperiod vilket innebär lätta vikter och en ganska hög träningsvolym. Detta var lite tråkigt för oss då han ”endast” gick upp till 160 kg i stöt under uppvisningen. Överlag verkade Apti träna långa perioder på, för honom, relativt låga vikter och han berättade han först började köra tunga stötar ungefär 2-3 veckor innan en tävling och ryck ungefär 4 veckor innan. Skälet till att han började med tyngre ryck lite tidigare var för att återhämtningstiden är kortare där.

Utöver de fyra perioderna ovan så nämnde Apti också att han kan ha viloperioder med bara fem pass i veckan (!). Dessa håller han oftast ganska korta då det är jobbigt för honom att träna upp sig igen.

Som jag nämnde tidigare var det här den delen det som var svårast att få en klar bild över, vilket jag tror beror på att översättningen var svår. Men tolken sa också att Apti brukar gå upp på tyngre vikter i tvåveckorsperioder. Om jag skulle få gissa vad det betyder tror jag det är någon form av mer kortvarig vågperiodisering inom de längre faserna som jag nämnt ovan, men jag är osäker.

Framgångsfaktorer – Allvar, disciplin och träning

När Apti fick frågan kring vilka tre faktorer han själv ansåg var viktigast till hans framgång nämnde han allvar, disciplin och träning. De hänger givetvis ihop väldigt mycket men i korthet anser han att man var tvungen att vara fokuserad när man tränar. Det räcker inte bara med att vara där utan man behöver fokusera på den rörelse som utförs och analysera för att få den att bli bättre.

Disciplin handlar mycket om att du inte kan prioritera annat före träningen. Apti fick också frågan om han brukar ha ont i kroppen och då svarade han att om han inte hade ont i kroppen på kvällen efter en träningsdag så hade han tränat för dåligt. Han såg sin förmåga att träna trots lite smärta som en av huvudorsakerna till att han lyckats medan andra inte gjort det.

Apti nämnde faktiskt också sin far i samband med diskussionen som uppstod här och han tog upp att han såg det som dubbelt så bra att han sin far som tränare jämfört med någon annan. Som exempel tog han upp att de tidigare alltid reste ihop och då delade de rum. Han pappa hade då gått upp mitt i natten för att bädda in Apti om han hade sparkat av sig täcket under natten. Just det här att hans pappa hade varit med honom även utanför gymlokalen och hjälpt honom fokusera även där såg han som en stor fördel.

Du behöver bry dig om vad du äter men träningen är mycket viktigare

Jag fick den allra sista frågan för dagen och då undrade jag hur mycket han tänkte på vad han åt. Först svarade han lite skämtsamt att det fanns två gånger då du behöver tänka på vad du äter, när du vill gå upp i vikt och när du vill gå ner i vikt. Vid alla tillfällen är det dock träningen som är det allra viktigaste.

Efter några sekunder så utvecklade dock Apti sitt svar och han adderade att du inte kan gå och äta på McDonalds eller liknande efter en bra träningsdag om du vill få bästa effekt. De pengarna ska du istället lägga på att köpa en bit kött, fågel eller fisk och bara äta bra mat. Du ska också passa på att äta hemma hos mamma så ofta du kan för att få bra och näringsrik mat.

Apti nämnde också att när han vill gå ner i vikt så drar han främst ner på bröd och mejeriprodukter i sin kost, och när han vill gå upp i vikt så är det mest proteinrika animaliska källor han äter mer av.

Allt annat på seminariet

Det jag har tagit upp här ovanför är alltså en del av det som togs upp under frågestunder och när Apti tränade själv. Utöver detta fick alla deltagarna träna både ryck och stöt medan Apti gick runt och gav tips och feedback när det gäller teknik. Det var en stor spridning mellan deltagarna men det störde inte någonting alls enligt mig. Jag lyckades smyga in mig på samma golv som några av Sveriges duktigaste lyftare och därefter gick jag mest runt och lyssnade på när Apti gav feedback till dem. Personligen fick jag inte så mycket feedback på min egen lyftteknik, men jag lyckades få till ett personbästa i ryck och jag fick även med mig två assistansövningar hem som jag är säker på att jag kommer ha stor nytta av för att förbättra min egen teknik vidare.

Jag har inte tänkt skriva något direkt om de assistansövningar som gavs då jag dels inte tycker att jag ska berätta om allt från seminariet, och mycket av det som togs upp under de här delarna är ju också specifikt för den lyftare som fick feedback. Den här delen var dock väldigt givande och det var imponerande att se hur snabbt Apti kunde se små saker i tekniken som jag själv fick leta efter på video efter att han hade gått vidare för att hjälpa någon annan.

Två av lyftarna vid golven där jag var har kvalificerat sig för SM i år och även de verkade få en hel del ny kunskap och bra tips kring sin lyftning. Jag tror därmed att det faktum att jag blev imponerad inte enbart beror på min egna relativa oerfarenhet när det gäller tyngdlyftning.

Här kan du se några klipp från dagen:

https://instagram.com/p/z4W9hskqmq/

https://www.youtube.com/watch?v=LMQZJ8OsLWs

https://www.youtube.com/watch?v=3ApP9kjiAdA

https://instagram.com/p/z5XZeOkql3/

Summering

Allt som allt tyckte jag att det var en väldigt rolig dag och trots att det faktiskt bara var en enda dag var det mycket intressant som kom upp under diskussionerna eller när Apti berättade om sig själv. Jag utförde inte någon form av undersökning på alla som var där men jag körde en full bil hem från Halmstad och alla som satt i den bilen hade i alla fall med sig ny kunskap hem samtidigt som inspirationen hade ökat.

Det enda negativa med dagen var väl egentligen att det bara var just en dag. Det spelar ingen roll hur duktig den som lär ut är, om du endast får hjälp en dag så kommer du inte bli bra. Den här typen av seminarier har börjat bli väldigt populära nuförtiden och jag tycker, som du säkert märkt av texten, också att de är kul att gå på men det ska inte glömmas bort att om du verkligen bli bra på något så är det inte seminarier du ska gå på. Då ska du gå med i en klubb och ta hjälp av kunniga personer regelbundet.

***

Jacob Gudiol är expert på kost och träning och författare till boken "Skitmat", som du hittar här som pappersbok eller här som e-bok, samt den nya boken "Forma Kroppen 2", som du hittar här.

guddibok.jpg