Digital detox

Att tillfälligt lägga ner alla krav om att underhålla mail, mess och sociala medier borde betydligt fler av oss prova på.

Jag tycker detox är bland det löjligaste ordet som finns, men man kan säga att jag tog en digital sådan ganska nyligen. Det innebar helt enkelt att jag totalt undvek sociala medier och e-mail under en bestämd tid. Tre dagar var längden jag beslöt mig för denna gång. En futtig period, kan tyckas. Fascinerande då att jag på fullaste allvar upplevde detta som svårt.

Jag är betydligt mindre aktiv på mina sociala medier nu jämfört med för ett år sedan. Trots detta upplevde jag hela min vardag som begränsad utan tillgång till dessa kanaler. Jag kände mig utesluten, isolerad från omvärlden. Kanske inte så konstigt då denna alltid är tillgänglig via sociala medier. Dessutom var jag inte på samma sätt konstant kontaktbar, vilket retade både mig och andra i min närhet. Men mitt motstånd till att avstå den digitala världen grundade sig säkerligen också i de uteblivna likesen och internetbaserade ryggdunkandet som blivit vardag. Vi människor vänjer oss snabbt. Den digitala bekräftelsen är inget undantag. För varje like och kommentar på dina medier får du en viss dopaminbelöning. Att sociala medier potentiellt kan vara beroendeframkallande förstår nog därför de flesta.

Min digitala detox blev därför intressant. För första gången på länge hade jag flera dagar där jag inte spenderade massa tid med att klicka på irrelevanta saker och lägga upp bilder på min vardag inför allmänheten. Eftersom jag är allt annat än teknikfientlig så tog det emot att inse hur oförskämt bra jag mådde av detta. Jag uppfattade min stressnivå som lägre, min sömn som bättre och min hjärna som snabbare. Att vara utan den enorma mängden intryck jag dagligen annars tar in kändes som en mental avslappningsövning. En bra sådan.

Tidigare har jag ansett att varje tillfälle jag åker tåg eller står i en hiss är perfekta för att besvara mail och Facebook-meddelanden. Nu bara stod jag där istället. Tänkte på ingenting, gjorde ingenting. Det var en av de större mentala befrielserna jag känt på länge. Jag kunde tänka på en sak i taget och slutföra alla tankegångar – utan ständiga intryck. Något som numera bara enbart förbehålls till duschen eller löparspåret.

Nu bara stod jag där istället. Tänkte på ingenting, gjorde ingenting.

Missförstå mig nu inte. Jag gillar sociala medier. De har massvis med fördelar och positiva sidor. Men de kan också bli distraherande moment som får oss att fokusera på fel saker. Vad andra tycker, snarare än vad man själv tycker, exempelvis. Tänk efter en sekund. Hur många gånger har du lagt upp något med anledning av att du tror detta kommer få stor uppmärksamhet på dina sociala kanaler? Aldrig? Driv inte med mig.

Men nu behöver detta inte nödvändigtvis vara fel. Använder du de sociala kanalerna i jobbet så är det mer eller mindre din uppgift att lägga upp sådant som renderar i hög trafik.

Det jag vill säga är att det inte handlar om huruvida sociala medier är dåligt eller ej. Det handlar om att du ska kontrollera dina kanaler – inte tvärtom. Känner du samma motstånd som jag gjorde när jag klev ifrån dessa under en period kan det vara värt att fundera över hur det ligger till med den saken. Själv har jag därför satt regler för mig själv kring mitt brukande av sociala medier. Jag har även tagit bort alla former av notiser från dessa. Efter denna åtgärd har jag automatiskt använt mina medier betydligt sparsammare. Utan dessa ständiga påminnelser om att någonting har hänt på mina kanaler känner jag helt enkelt inte samma behov av att gå in där. Istället ser på mina sociala medier som min arbetsmail – någonting jag går in på och rensar av. Sen är det nog för den dagen.

Har du inte varit utan dina sociala medier en längre period på ett tag kan det vara värt att testa. Det kommer tala om för dig hur ditt förhållningssätt till dessa är. Upplever du att det är svårt så har du nog svaret.

undefined

Daniel J Larsson är krönikör på Tyngre.se och skriver bland annat även för BODY Magazine. Du kan tidigare ha hört honom i sin egen podcast FitnessPodden, som gäst i Tyngre Radio och som programledare på Top Speakers Corner under Fitnessfestivalen. Daniel har även varit nominerad till årets PT år 2013, 2014 och 2015. Finns också på Instagram: @danieljlarsson 

Taggar: KRÖNIKA , inspiration