Vassle

Vassle kan sägas vara kungen av protein och närmre bestämt proteinpulver. Fördelarna är många. Vassleprotein kommer från mjölk, mjölkprotein. Vassle har en ypperlig proteinkvalitet och högt biologiskt värde. Vassleprotein som kosttillskott höjer snabbt nivåerna av aminosyror i blodet och lämpar sig därmed perfekt som protein efter träning.

Läs mer

27 produkter

Läs mer om Vassle!

Vi jobbar hårt för att erbjuda ett proteinpulver som är lättlösligt. Proteinpulver av bra kvalitet blandar sig väldigt lätt – få skakningar behövs med shakern, medföljande gallret är praktiskt taget överflödigt. Whey anses ofta vara vårt godaste proteinpulver och få proteinkällor kan mäta sig med vassleprotein vad gäller smaken. Här får du verkligen en milkshake-liknande upplevelse där smakerna framhävs på bästa sätt. Whey rinner ner lätt – du slipper en mastig känsla då drinken nästan växer i munnen. Vassle kan ofta även kallas Whey, Whey-80 eller Whey-100 om som isolat. Tyngre vassle innehåller laktasenzym som spjälkar laktosen när det kommer i kontakt med vätska. Detta innebär att vårt vassle är ett bra alternativ för dig som är ute efter laktosfritt proteinpulver.

Vassle är ett mjölkproteinpulver som vanligen kommer som en biprodukt från osttillverkning. Vassle är lättlösligt, vanligtvis välsmakande och går dessutom kvickt för kroppen att ta upp.

Både vassle och kasein är mjölkprotein. Den största skillnaden är att proteinmolekylerna i kasein är betydligt större än i vassle. Dessa är heller inte lösliga i vatten på samma sätt som för vassle. Därför ger kasein en aningen mjöligare och därmed tjockare konsistens. De större proteinmolekylerna bryts också ned lite långsammare av kroppen.

Det görs numera proteinpulver av flera typer, inte minst har ett antal vegetariska alternativ dykt upp på senare år, men alltjämt är vassle den vanligaste. För väldigt många är vassle därför synonymt med proteinpulver.

Ytterst för att få i sig protein, vilket är ett essentiellt näringsämne ifall du vill bygga muskler. Protein ger oss dessutom bättre mättnadskänsla, mindre benskörhet och hel del andra hälsofördelar. Eftersom vassle är både praktiskt, effektivt och förhållandevis billigt så blir vassle ofta det självklara valet.

Det finns inga egentliga begränsningar över hur mycket vassle man kan eller bör ta per dag. Precis som de lite mer generella hälsoråden föreslår så är en balanserad och varierad kost ofta att föredra. Dessutom måste även vår individuella kosthållning ses i sitt respektive sammanhang. Om du har svårt att möta ditt proteinbehov med din ordinarie kost så kan tillskott i form av vassle vara en bra idé. Många väljer att ta sitt vassle i samband med träning, som mellanmål eller för att komplettera en måltid.

Som proteinkälla har vassle visat sig svårslagen, både sett till näringsvärde och till de rent praktiska argumenten. Man liksom bara häller sitt pulver i en shaker med vatten, och bums så är proteinet färdigt att konsumeras. Även mätt i ekonomiska termer, pris per gram protein, är vassle svårt att slå. Av alla dessa anledningar har vassle av många kommit att nästintill bli liktydigt med proteinpulver.

Med några få undantag så tar kroppen upp allt du äter och dricker. Så även med vassle. För att skapa maximal proteinsyntes, den fysiska mekanism som svarar för muskeltillväxt, verkar det dock finnas en övre gräns för hur mycket som egentligen behövs. Men trots detta kommer din kropp ta upp allt vassle och protein i övrigt du ger den.