Jacob, Caroline och Erik diskuterar en artikel i NY Times med titeln How Fake Science Sells Wellness i avsnitt 79 av Hälsoveckan by Tyngre. Artikeln handlar om hur saker som låter vetenskapliga används för att sälja produkter.
Förutom de sakerna som nämner i artikeln så kommer diskussionen också in på hur influenser säljer via att människor upplever en nära kontakt med sina kunder. Dessutom funderas det kring var gränsen går för när för mycket hyllande av sina egna produkter går från vanlig sälj till att vara negativt eller något som bör förbjudas?
Säljsnack som låter vetenskapligt
- 00:00:00 Inledningsvis: Semestern är på sätt och vis inte riktigt slut
- 00:02:06 Därefter: Bra pinnar och fina stenar
- 00:04:43 Hur företag använder sig av påståenden som låter vetenskapliga för att sälja sina produkter
- 00:06:42 Människor som tror på vetenskap blir lättare lurade av påståenden som låter vetenskapliga
- 00:08:42 Influensers som bygger förtroende med bra saker och blandar ut det med trams
- 00:12:07 Ingredienser som inte har någon funktion lyfts fram som viktiga
- 00:15:41 Det finns godkända hälsopåståenden kring ämnen men de är sällan intressanta i praktiken
- 00:19:43 Svenska Dagbladets blunder då de skulle prata om naturlig glass
- 00:24:11 När det finns referenser men studierna stödjer inte det som sägs
- 00:29:25 Påståendet att någonting är "kliniskt testat"
- 00:31:45 Vad är okej i säljsnack och vad är så illa så det bör stoppas?
Här laddar du ner avsnittet Säljsnack som låter vetenskapligt som mp3: Avsnitt 79
Photo by Alex Kondratiev on Unsplash