Martin Altemark är tillbaka i Tyngre Träningssnack och denna gången diskuterar vi hur du går vidare inom Crossfit när du väl har kört 2-3 WOD per vecka regelbundet under kanske 6-12 månader. Dels om du mest har träningen för att du ska kunna leva eller om du vill börja leva mer för träningen.

Det blir en lång genomgång till olika träningsprinciper samt betydelsen av specificitet och variation för att kunna fortsätta utvecklas på sikt om du har det som mål.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 170.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:‌

  • 00:00:00 Martin Altemark är tillbaka som gäst
  • 00:07:26 Hur ska en motionär bli bättre Crossfitare?
  • 00:09:53 Utbildningen som instruktör är inte tillräcklig
  • 00:11:53 Utgångspunkt i olika träningsprinciper
  • 00:12:50 Vi blir bra på det vi tränar på – specificitetprincipen
  • 00:14:33 Tränar du tillräckligt ofta, hårt eller mycket?
  • 00:15:58 Är det en bra idé att gå på skill-wods om du bara tränar 2-3 gånger i veckan?
  • 00:20:26 Målet som tränare på gym är först och främst att få folk att komma tillbaka
  • 00:23:52 När du sätter ihop WODs för motionärer är det troligen bäst att planera lite av allt varje gång
  • 00:26:23 Ta det vidare när du redan kör 3 WODs per vecka i boxen
  • 00:28:12 Variation är bra både för progression och inlärning av bättre rörelser
  • 00:33:14 Fördelarna med att träna på en box framför att träna på ett gym
  • 00:34:59 Om du vill börja prestera i Crossfit som tävlingsform
  • 00:39:03 Du blir inte bra på Crossfit om du inte tränar mycket Crossfit
  • 00:41:15 Många som vill komma vidare i Crossfit börjar polarisera för mycket direkt
  • 00:43:25 Martins hypotes om att du inte ska polarisera för mycket från början
  • 00:46:01 Eliten tränar med stor polarisering eftersom de har så stor kompetens
  • 00:52:18 Börja kring specificitet och inför större variation först när det börjar stagnera
  • 00:53:01 Finns det risker med att införa för mycket för tidigt i utvecklingen?
  • 00:55:55 Om du vill börja satsa på Crossfit så behöver du inte polarisera träningen så mycket från början
  • 00:57:41 Folk blir oftast bra på det som de börjar mäta vilket kanske inte är det som de verkligen ska bli bra på
  • 01:03:32 Det hade varit bättre att mäta progression med ett visst bestämda antal Crossfit pass
  • 01:04:56 Bilden blir lätt skev när du börjar titta på elitens träning innan du börjar nära mig deras nivå
  • 01:10:16 När du lämnar gruppträningen så är det ofta en bra idé att lägga in extra pass med teknik först
  • 01:12:43 Boxägare behöver ta det stora ansvaret för individerna på motionsnivå
  • 01:17:55 Ville ska satsa på att cykla 1 km på en väldigt bra tid
  • 01:18:48 Det längsta svaret på en fråga som Wille någonsin hört
  • 01:19:34 Hur för du över modellen vi tagit upp idag till lagidrotten och bollidrotten?
  • 01:24:58 Principen är enkel men applikationen är ofta svårare