Idrottspsykologen och forskaren Andreas Ivarsson är tillbaka i podden. Senaste pratade vi om hans arbete med Arsenal (avsnitt 273) och hur han försöker hjälpa dem med att få forskning till att bli något mer konkret som kan användas i en verksamhet.
Denna gång lägger vi fokus på arbeten som Andreas precis hade påbörjat förra gången han var med i podden. Det är studier som har tittat på ungdomar, vad de tycker är kul med idrott och vilka faktorer som verkar hänga ihop med att de fortsätter med idrotten över tid.
På Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta och tidigare avsnitt.
Hålltider
- (00:00:00) Introsnack - Jacobs underbara dag
- (00:02:42) Introsnack - Wille är glad över fotbollsresultat och motionsvanor
- (00:07:28) Andreas Ivarsson är tillbaka för tredje gången
- (00:12:07) Nytt projekt som involverar både hockeyförbundet, Arsenal och högskolan
- (00:18:29) Studie med Arsenal på scanning och huvudrörelser på fotbollsplan
- (00:28:47) Varför slutar barn och ungdomar spela fotboll?
- (00:30:13) Inre motivation och stöd från tränare var starka faktorer
- (00:31:20) Vilken roll spelar mer tillfälliga känslor på motivationen?
- (00:34:58) Vad påverkar känslorna före, under och efter träning?
- (00:38:03) Att få kämpa, utmana sig själv och känna att man utvecklas verkar vara något unga värdera högt
- (00:43:07) Är nivå indelning ett sätt att få fler att känna att de får kämpa och utvecklas?
- (00:46:41) Det finns flera frågor där bra studier kan ge väldigt användbar information
- (00:52:45) Hur stor påverkan har gemenskap och ett socialt samanhang på att ungdomar fortsätter idrotta?
- (00:55:16) Finns det könsskillnader och är de i så fall betydelsefulla?
- (00:59:43) Kan utformningen och paketeringen av träningen påverka hur kul barnen upplevs?
- (01:04:11) Kan det bli att man lägger för mycket fokus på kul utanför idrotten?
- (01:12:33) Vad utmärker barn som slutar med idrotten?
- (01:15:43) Andreas tycker att klubbar bör vara tydligare med deras syfte och mål med verksamheten
- (01:20:16) Ska man lära barn göra saker lite tråkigt i det roliga för att försöka utveckla barns grit?