Förra veckan var en vecka där det publicerades en hel del intressanta studier och det är därför studiefokus i veckans Tyngre Rubriker där du får höra om två intressanta artiklar. En som undersökt om olika varianter av HMB har någon positiv effekt vid styrketräning för att öka i styrka och muskelmassa samt en systematisk översiktsartikel där man tittat på effekten av att vara still flera timmar i rad på hur din kropp sen hanterar en måltid.

Efter det blir det en diskussion kring ett antal rubriker i veckan som påstod att det var farligt att sova mer än åtta timmar per natt.

Avslutningsvis blir det två lyssnarfrågor som berör maxpuls och hälsosammare arbetsplatser.

Medverkar i panelen denna gång gör Jenny ÅgrenJacob GudiolJacob Papinniemi & Wille Valkeaoja.

Hålltider:‌

  • 02:07 Att vara still för länge påverkar blodsocker och insulin efter en måltid negativt
  • 14:33 Olika varianterna av HMB är inte bättre än placebo när man ska bygga muskler
  • 25:20 Är det verkligen farligt att sova mer än 8 timmar per natt?
  • 00:35:47 Vad kan det betyda i fall man har svårt att nå sin maxpuls?
  • 42:57 Vad kan man göra för en mer hälsosam arbetsplats

Du laddar hem avsnitt 101 här.

RSS-feeden för prenumeration är: http://tyngrerubriker.libsyn.com/rss