Denna vecka gästas Wille och Jacob av William Hedley, doktorand på karolinska, och vi diskuterar bland annat ämnena vetenskapskommunikation, hur han studerar hjärnans funktion och filosofi.

Veckans avsnitt av Tyngre Träningssnack fokuserar på förmedlande av vetenskap i textform och hur vetenskapliga texter har blivit svårare och svårare att läsa över tid tillsammans med William Hedley‌ PhD. I en väldigt stor analys av både abstrakt och fulltexter så har han tillsammans med några andra forskare visat att läsbarheten har minskat övertid och vi diskuterar i det här avsnittet möjliga orsaker till varför det kan ha blivit så och hur man skulle kunna arbeta för att försöka motverka utvecklingen.

Vi pratar även om vikten av att förmedla vetenskap på ett bra sätt utåt och att både vetenskapsmän och journalister måste börja bli bättre på att få ut vetenskap till gemene man.

Dessutom diskuterar vi i det här avsnittet en del filosofi och även hur William‌ i sin andra forskning försöker att analysera hjärnans funktioner och olika nätverk samt hur de förändras över tid.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt. Själva studien som vi diskuterar ganska ingående i detta avsnitt hittar du här, The Readability Of Scientific Texts Is Decreasing Over Time. William‌ har även en egen podd som heter filosofiska smådåd som du hittar här.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 81.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:‌

00:00:00 Introduktion av William Hedley
00:03:56 De många olika delarna av filosofi
00:06:53 Williams sökande efter vad som är jaget
00:08:27 Finns det någon frustration hos filosofer att andra saknar kunskap?
00:10:21 Många människor uppskattar när de får lära sig att tänka filosofiskt
00:13:29 Gamla hypotetiska filosofiska problem som är verkliga idag
00:15:09 Forskning på hur hjärnan förändras med tiden
00:21:52 Finns det en hjärndel som ansvarar för en specifik sak?
00:24:31 Inflation på nätverk som påstås styra olika beteenden
00:28:10 Betydelsen av tydlig och bra grafik för att förmedla vetenskap
00:31:14 Det är viktigt att vår transparent och tydlig som forskare
00:32:13 Forskning har blivit mycket svårare att läsa och förstå
00:36:41 Två olika metoder att mäta hur lätt en text är att förstå
00:37:46 Läsnivån för abstrakt ligger på högre högskolenivå i genomsnitt idag
00:41:03 Analys av läsbarheten i fulltexter
00:42:08 Hur kan man testa hypoteser för varför det blir mer svårläst?
00:43:12 Beror det på fler medförfattare?
00:48:06 Det verkar bli fler och fler ganska meningslösa ord
00:50:48 Det är svårt att hitta på testbara hypoteser
00:51:42 Dålig rapportering kring studien i media
00:54:12 Förmedlingen av forskning måste bli bättre
00:55:37 Media måste bli bättre i sin rapportering kring vetenskap
00:59:19 Forskare behöver lära sig att skriva tydligare
01:04:10 Mycket går att skriva om så det blir mycket mer lättläsligt