Att ha en stark, funktionell och rörlig kropp…. En kropp som inte ömmar, skriker eller begränsar dig från att leva ditt liv så som du vill leva det… ja det är något jag önskar alla människor, och det går att uppnå genom rörlighetsträning.

Att träna är jätteviktigt, på så många sätt. Men hur man tränar är minst lika viktigt. Att ha en tanke eller plan bakom din träning kommer göra stor skillnad för dina resultat, men också ditt mående. Att träna för lite är aldrig bra, men att träna för mycket är heller inte bra. Att finna en balans är nyckeln, en balans som funkar för dig och dina förutsättningar. Vi är alla olika och har olika livssituation, mål och ambitioner med vår träning. Men något jag tror de allra flesta av oss har gemensamt är att vi vill ha en kropp som är stark och mår bra, så den orkar bära oss genom livet? 

Varför rörlighetsträning?

Rörlighetsträning är mitt område, då jag under alla år som tränare insett att det är där det finns en hel del brister i träningsvärlden. Jag ser och fascineras dagligen av människor som är så starka att de kan lyfta flera hundra kilo över huvudet, men ännu mer förundras jag att de inte kör mer rörlighet under sina pass. 

Skador, överansträngningar och liknande kommer ofta från en obalans i kroppen. Som kan ha uppkommit på grund av brist på rörlighet. Kroppen är begränsad och får kompensera och ta i mer med en annan muskel, eller ta ut den önskade rörligheten i en annan led, som kanske inte är menad för just den ansträngningen. 

Jag säger inte att du måste börja köra rörlighetsträning bara för att jag uppmuntrar till det. Men jag vill dela med mig av mina erfarenheter och kunskap för att få dig tänka till. 

Måhända överkurs, men ändå…

När vi vaknar på morgonen har kroppen stelnat till, vi har legat still i flera timmar och träningsvärken känns om möjligt ännu mer på morgonen, eller hur? Genom att starta dagen med 5-10 minuters rörlighetsträning så ökar du blodcirkulationen och mjukar på så sätt upp kroppen. Du påskyndar återhämtningen och din kropp kommer kännas mindre öm. Det är inte bara skönt, utan ger dig fördelen att du känner dig mer fräsch i kroppen och kan ta i mer på nästa träningspass. 

Rörlighetsträning går enligt mig också hand i hand med din utveckling i styrka. I många fall så begränsar rörligheten oss att komma ut i den position som förväntas enligt ”idealet”. Så som i en squat, overhead squat, axelpress, T2B eller handstående. Om man tränar i en felaktig position är det större risk för skador eller överansträngning. 

Rörlighetsträning är mitt bästa tips till alla som vill må bättre i vardagen, få mindre spänningar och stelhet i kroppen, orka ta i på träningen och bli piggare… Ibland måste man bryta ett visst beteende eller mönster för att kunna skapa utrymme för nya, bättre vanor.

Skapa en ny vana. 

Gå och lägg dig 10 minuter tidigare ikväll, ställ klockan 10 minuter tidigare imorgon, rulla ner på golvet eller yogamattan och kör lite rörlighet för axlar, bröstrygg och höftböjare. 

Vet du inte hur du ska börja? Kika gärna in på min instagram eller youtube-kanal där det finns massor av videos för just rörlighetsträning. 

Sammanfattning kring rörlighetsträning:

  1. Du behöver inte välja mellan rörlighet eller styrka. Du kan få bådeoch
  2. Rörlighetsträning behöver inte ta en massa tid. 
  3. Få in rörlighetsträning i din vardag. 
  4. Skapa nya rutiner så som att borsta tänderna i en djup squat position, scrolla igenom instagram samtidig som du stretchar. 

Tips: 

🔸Lite varje dag istället för en timme en gång i veckan. 
🔸Du behöver inte vara varm för att stretcha, men det är skönare. Tänk dock på att inte gå ut i ytterläget när muskeln är kall. 
🔸Tålamod – vill man bli bra på något så måste man träna. Detsamma gäller rörlighet.

#BREAKITMAKEIT