I veckans Tyngre Träningssnack diskuterar Jacob och Wille en ny översiktsartikel med titeln ”Training for strength and hypertrophy: an evidence-based approach” där forskarna bakom den har försökt att lyfta fram vad som är viktigt när det gäller att träna för styrka respektive muskelvolym.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Här kan du ladda ner avsnittet som mp3: Avsnitt 221.

RSS: http://traningssnack.libsyn.com/rss

Ur innehållet:‌

  • 00:00:00 Gudiol ska tävla i tyngdlyftning till helgen    
  • 00:02:34 Hur en tyngdlyftningstävling går till    
  • 00:06:42 Skillnaden mellan att tävla i olika idrotter    
  • 00:09:01 Diskussion kring artikeln: Training for strength and hypertrophy: an evidence-based approach    
  • 00:13:30 Summering av artikeln – en förenklad modell av styrketräning    
  • 00:16:13 Modeller är ibland användbara men nästan alltid fel    
  • 00:21:11 Betydelsen av att träna med tunga vikter om du vill bli bra på att lyfta tunga vikter    
  • 00:23:06 Det saknas djupgående studier på styrketräning idag    
  • 00:26:35 Nästan alla studier på styrketräning idag kör samma pass varje gång    
  • 00:29:28 Tränar du till failure så spelar inte vikten någon större roll om du vill bygga muskler    
  • 00:30:49 Vad Jacob tror inverkar på träningsbelastningen och vad du stimulerar    
  • 00:36:50 Du kan inte isolera olika variabler fullt ut vid träning    
  • 00:38:35 Inom konditionsträning finns det mer studier på hur variation påverkar resultatet    
  • 00:41:12 Hur träningsvolymen påverkar träningsresultaten    
  • 00:47:41 Problemet när en väldigt förenklad modell kallas för ”evidence based”    
  • 00:49:06 Träningsfrekvens – hur påverkas resultaten av hur ofta du tränar?    
  • 00:54:09 Vila mellan seten har ingen större betydelse så länge du orkar träningen    
  • 00:55:05 Andra variabler som de inte anser har någon större inverkan    
  • 00:58:17 Du måste inte träna till failure om du använder tyngre vikter    
  • 00:59:31 Så fort du ska förenkla för instagram så blir det fel    
  • 01:03:06 Högt proteinintag kom med på listan trots att det inte direkt berör träningen    
  • 01:03:27 Skillnaden mellan män och kvinnor när det gäller träningsresultat