Jag är nog inte den enda som fascineras och förbluffas över vilka obegripliga och ibland korkade trender som får fäste inom träning och kost. Vissa så konstiga att det är svårt att förstå hur det går till. Fast kanske ändå inte. Vi människor tar nämligen inte alltid beslut grundat i logik eller korrekta förklaringsmodeller. Däremot vill vi ha svar på allt, och helst tydliga sådana. Några som brukar leverera det är så kallade gurus. Du har säkert läst, eller stött på en och annan sådan. Men vad utgör egentligen en guru? Och framförallt, hur blir man en? Låt mig raljera lite.
Inom denna bransch finns diverse personer som fått enormt medialt genomslag tack vare att de populariserat en specifik ”metod”, oftast inom kostfalangen. Metoden är sällan banbrytande men paketeras och marknadsförs som exklusiv, enkel och enastående. Inte sällan lansras metoden med en häpnadsväckande och hak-tappande förklaringsmodell, som låter så genomtänkt och avancerad att merparten av oss inte ser någon anledning att misstro eller ifrågasätta den.
Det här räcker emellertid inte för att uppnå en komplett guru-stämpel. För att lyckas med den bedriften måste du också se till att som individ bli både älskad OCH hatad – helst i ganska jämbördiga proportioner. Som vattendelare får du mer lojala anhängare och mer högljudda kritiker, vilket alla gurus måste ha för att vara just gurus.
Men vad gäller din målgrupp då? Ja, troligtvis bör du rikta in dig mot folk som försökt otaliga gånger. På olika sätt, med olika metodiker. Men som ständigt misslyckats och sedermera gett upp. Presentera en övertygande mirakelmetod för dessa och du är i hamn.
Låt dem förstå att du har alla nycklar och att det är dig de ska lyssna på. Ingen annan.
Som guru är det nämligen viktigt att ge människor hopp om att den enkla vägen finns, och att just du funnit den. Låt dem förstå att du har alla nycklar och att det är dig de ska lyssna på. Ingen annan. För diplomati är inget du som guru sysslar med. En diplomatisk person som påstår att flera vägar fungerar ger inte samma säkra intryck och kan lätt uppfattas som velande och vacklande i sin åsikt. Vilket vore förödande som guru.
Givetvis får du heller inte vara mottaglig för möjligheten att du har brister eller fel. En guru har inte fel.
- Så. Hur blir du då en guru? Här är några tips:
- Presentera bara fakta som stödjer dina åsikter. Resten låter du vara osagt, alternativt viftar bort som nonsens.
- Diplomatin är din fiende. Din väg är den enda, eller åtminstone den överlägset effektivaste. Det är vi mot dem.
- Bygg upp en gemenskap. Människor gillar tillhörighet. Kost och träning är inga undantag.
- Ge extremt tydliga riktlinjer. Allt utanför dessa är fel.
Förmedla tydligt att din kommersiella metod är till för att hjälpa andra och att dina vinstintressen är oviktiga. För att stärka effekten av detta beskyller du andra gurus för att enbart vilja tjäna pengar och klargör därutöver att deras metoder, givetvis, också är mycket sämre än dina.
Känner du igen någon, kanske?
Daniel J Larsson är krönikör på Tyngre.se och skriver bland annat även för BODY Magazine. Du kan tidigare ha hört honom i sin egen podcast FitnessPodden, som gäst i Tyngre Radio och som programledare på Top Speakers Corner under Fitnessfestivalen. Daniel har även varit nominerad till årets PT år 2013, 2014 och 2015. Finns också på Instagram: @danieljlarsson