Jag minns fortfarande hur jag satt där i vardagsrummet med datorn i knät. Klockan hade precis passerat midnatt, och därmed var dagen här – den 1 september 2014. In i det sista pågick diverse uppdateringar och trimningar. Men till slut var vi överens, jag och Andreas: ”Nu trycker vi på knappen!”. Därmed var tyngre.se online.
Bakgrund
I en annan del av världen har skrivandet, primärt om träning och dess betydelse, under lång tid utgjort inte bara mitt jobb utan också en stor del av mitt liv. 2002 lämnade jag reklambyrån för att istället välja att skriva om bicepsar, kvartsvändningar och tonfisk med ris. Arenan var den självklara träningsbibeln B&K Sports Magazine (som sen blev BODY). I lite mer än 13 år var jag en del av denna publicistiska murbräcka, som varje månad levererade 100 sidor av inspiration blandat med information om hur man bäst byggde muskler.
Till en början var det precis allt jag kunnat drömma om. Att få skriva (en av mina passioner) om träning (som är en annan) – och det som jobb... Jag fick nypa mig i kinden dagligen. Inte minst för att jag fick prova nya saker, lära mig nya färdigheter, och dessutom möta av nya spännande människor nästan hela tiden (Däribland min fru, som på ALLA sätt kom att förändra ALLT! Mer glädje, mer skratt, mer kärlek och såklart också mer tok.).
Jag och Andreas
En av de individer som korsade min väg var den (då) unga stjärnan Andreas. Han gick sista året på Handels och sökte sig till tidningen för att som frilansare dryga ut studentkassan. Några saker slog mig direkt. Framför allt att han hade ett självförtroende utöver det mesta jag stött på, men också att han var smart och väldigt behaglig att hänga med. Därmed blev han min främste skribent, vilket snabbt utvecklades, och snart var han även min bäste vän. Hade jag nån fråga eller ämne jag behövde diskutera med nån, stort eller smått, så var Andreas den självklara motpolen.
Från BODY Radio-tiden. Foto: Seth Janson.
Varje dag i bilen på min väg hem från kontoret (mellan Solna och Västerås) pratade vi i telefon om livets alla mysterier. Dessa samtal kom att bli nån sorts grund för vårt poddande. Vi lärde oss liksom att kommunicera utan att se varandra, vilket sannolikt utvecklat vår dialog. 2010 fick jag äntligen tummen ur och tryckte på de knappar som behövdes för att vi skulle kunna starta vår första podd (en idé som naturligtvis lanserats av Andreas flera år tidigare). BODY Radio.
Till slut kom verkligheten dock ikapp. Klimatet på förlaget som ägde tidningen var allt annat än positivt. Upplagorna krympte generellt, även om vi på BODY stretade på rätt bra. Men budskapet var ändå tydligt: Alla ska dra ner, alla ska spara. Och alla måste göra mer för mindre. Jag kände till slut att jag inte längre kunde kunde vara kvar i den miljön.
Tyngre formuleras
Att jag och Andreas i det läget skulle göra nåt eget tillsammans var självklart. Vi diskuterade olika upplägg och profiler. Vi kom fram till att vi båda hade mest erfarenhet och trovärdighet inom träningsbranschen, så att vi skulle gräva där var klart. Vi ville dock bredda paletten av områden till att förutom fitness och bodybuilding också inkludera styrkelyft, tyngdlyftning, strongman/strongwoman och såklart även crossfit. Att vi skulle ha en 100% digital produkt var också med bland våra grundkrav (inga fler tryckta månadstidningar, här inte).
Från när vi drog igång, 2014. Foto: Andreaz Engström.
Affärsmodellen var nåt vi ägnade stor kraft åt. Många digitala mediesatsningar kör med betalväggar, sponsorskap eller banners och liknande. Vi ville dock inte göra så. Främst för att det stör läsningen/lyssningen, men också för att den processen – att konstant försöka generera nya intäkter – därmed blir ett eget väsen, som kräver egen prioritet och egna resurser. Inget vi varken hade lust med eller tid till (vi hade också bestämt att bara göra det som var roligt). Vi valde därför att erbjuda våra besökare ett antal riktigt bra produkter till attraktiva priser som man – ifall behov uppstod – kunde köpa. Men man fick såklart konsumera allt vårt innehåll ändå. Gratis.
Det var idén, i stora drag. Därmed är vi tillbaka till den där augustikvällen 2014 som sedermera gled över till september, när vi drog igång.
Tillgång eller efterfrågan?
Nästan all tid före lanseringen hade ägnats åt att intensivt försöka få våra första produkter klara för försäljning. Vassle Kladdkaka och Kasein Kladdkaka var de första och viktigaste, men snart följde fler. Jag gläds enormt åt minnet av att vi redan från början hade massor av besökare som intresserat läste det vi skrev, som lyssnade på vad vi surrade om. Och som – märkligt nog – handlade av vad vi hade att erbjuda.
Varken jag eller Andreas kunde nog drömma om att de stora utmaningarna inte skulle vara att få våra besökare att köpa av oss. Istället skulle det handla om att få fram produkter. Både att ta fram nya, men också att hinna tillverka de vi redan hade i önskad takt. Ett problem, som även om det är av den angenäma sorten (såklart), fortfarande gäckar oss emellanåt.
Poddarna växer
Vi insåg relativt kvickt att en podd i veckan (som var den ursprungliga takten för Tyngre Radio – vår första podd) inte var tillräckligt. Därför expanderade vi snart den till det dubbla.
Ett tag körde vi fitnesstävlingar också. Här från Tyngre Classic II.
Fler poddar följde, både på vårt initiativ men även som resultat av externa förslag. I skrivande stund har vi 10 st poddar som löpande utkommer med nya avsnitt, samt ytterligare 7-8 st som av en eller annan anledning tagit en paus. Alla med en egen inriktning och profil. Och vem vet – fler kan det säkert bli.
Framtiden?
Vi får ofta frågan om hur vi ser på framtiden på företaget, och vad vi vill. Som med det mesta i livet finns inga självklara svar på något. Att vi vill fortsätta utveckla våra redaktionella verksamheter är dock klart. Vi drivs av en kommunikativ ambition där budskapet allt oftare kan reduceras till nåt i stil med: rör på dig, lyft nåt tungt och tänk lite oftare än du kanske gör på vad du stoppar i dig.
Dessutom känns behovet av att prata om vikten av att vara nyfiken, ödmjuk, inkluderande och fördomsfri allt större. Och snäll, såklart.
Naturligtvis vill vi också fortsätta utveckla hur vi gemensamt ser på kost och olika former av kompletterande produkter. Att göra näringsriktiga och smarta val ska vara enkelt, kostnadseffektivt och dessutom gott. Räkna därför med en strid ström av nya innovativa produkter och lösningar från oss.
Framtiden? Ja, den ligger där.
Oavsett vad framtiden för med sig så är vi dock överens om är att fortsatt följa vår ursprungliga väg. Eller som vi skriver in av våra företagspresentationer:
"Glädje är en annan aspekt som är viktigt här. Att ha kul är i sak roligare än att envetet jaga resultat och lönsamhet. Därför pysslar Tyngre aldrig med det som vi betraktar som tråkigt. Istället söker vi aktivt efter situationer och samarbeten som kan bidra till glädje och gemenskap."
Så tack för de här fantastiska åren! Utan dig som läser, lyssnar och kollar (och handlar) hade vi inte funnits här. Och med lite tur är vi kvar om 10 till!
TACK!
/Alex